Cu privire la efectuarea vînătorii şi reglementarea numerică a efectivului de animale în ariile naturale protejate de stat în sezonul de vînătoare 2013-2014[EN]
Cu privire la efectuarea vînătorii şi reglementarea numerică a efectivului de animale în ariile naturale protejate de stat în sezonul de vînătoare 2013-2014[RO]
Cu privire la efectuarea vînătorii şi reglementarea numerică a efectivului de animale în ariile naturale protejate de stat în sezonul de vînătoare 2013-2014[RU]
Opinia CReDO pentru
CNP cu privire la efectuarea vînătorii şi reglementarea numerică a
efectivului de animale în ariile naturale protejate de stat în sezonul de
vînătoare 2013-2014
(OZ) a
Cabinetului de Miniştri din 07.08.2013.
1.6. Subiectul 22 Cu privire la efectuarea vînătorii şi reglementarea numerică a
efectivului de animale în ariile naturale protejate de stat în sezonul de
vînătoare 2013-2014
Reiterăm Avizul membrilor Grupului de lucru Mediu în
privința acestui
proiect de hotărâre, care a fost transmis Ministerul Mediului pe data de
21.07.13.
Considerăm că din proiect
trebuie excluse anexa 3 (vînatul în rezervaţiile ştiinţifice) și anexa 4
(lipsa de justificare ştiinţifică şi neonorarea angajamentelor internaţionale).
Anexa 3 include prevederi ce țin de vînatul în rezervațiile științifice (vînatul in Rezervația științifică "Pădurea
Domnească" - 70 mistreți). Considerăm că vînatul în rezervațiile științifice sub orice formă nu poate
fi permis până ce nu este adoptat un Regulament detaliat al vînatului numeric și de selecție în rezervațiile științifice, altfel, în continuare
rămâne posibilitatea abuzurilor. Hotărârea Parlamentului nr. 3 din 15.02.2013[1]
prevede că Guvernul este obligat, în termen de 3 luni, să prezinte
Parlamentului propuneri privind ajustarea cadrului legal în vederea înlăturării
lacunelor constatate de Comisia de anchetă (pentru elucidarea modului de
administrare de către organele abilitate a incidentului din 23 decembrie 2012
care a avut loc în Rezervaţia naturală „Pădurea Domnească”). Lipsesc
propunerile relevante din partea autorităţilor publice.
Societatea civilă a prezentat un şir de recomandări[2] (extrasul din raportul
societăţii civile cu referire la subiectul în cauza), în speţă, cu referire la
practica de vînat în rezervaţiile ştiinţifice:
... 2. Cu referire la
Moldsilva şi politica în domeniul vînatului
Constatări: Cadrul legislativ de reglementare a vînatului în
rezervaţiile naturale şi ştiinţifice este incoerent, contradictoriu şi în
esenţa favorizează practicile ilicite instituţionalizate pe parcursul a cel
puţin ultimilor 10 ani (Comisia nu a studiat practica şi motivele instituţionalizării
acestora). Procedura de obţinere a licenţelor şi a autorizaţiilor favorizează
comportamentele corupţionale atît din partea conducerii Moldsilva, cît şi din
partea beneficiarilor de licenţe şi autorizaţii de vînat. Practica de acordare a
preferinţelor şi beneficiilor pentru magistraţi, exponenţi ai instituţiilor şi
autorităţilor executive, deputaţi şi alți aleşi de a vîna urmare a statutului în societate, inclusiv fără a
achita taxele aferente, este instituită şi practicată sistematic (unii membri
ai Comisiei de anchetă sunt vînători activi, inclusiv au participat anterior la
vînatoare în locul dat). Organizarea nemijlocită a vînătorii a implicat
neglijarea regulilor de siguranţă şi de respectare a regimului vînatului.
Responsabilii de organizare a vînatului (specialiştii şi conducătorii) nu a
alertat poliţia şi serviciile de urgenţă medicală despre incident.
Concluzii: Conducerea Moldsilva a continuat practica instituită anterior de
favorizare a exploatării iresponsabile a resurselor naturale contrar
obiectivelor şi practicilor europene. Conducerii Moldsilva a lipsit totalmente
optica de reformare a sistemului şi de schimbare a practicilor problematice
instituţionalizate. A fost atestată neglijenţa fără precedent a personalului
responsabil de organizarea activităţii nemijlocite de vînat cu încălcarea
multiplă a regulilor de securitate a participanţilor. Problemele principale: 1)
modalitatea coruptibilă perpetuată de acordare a licenţelor şi autorizaţiilor,
2) încălcarea sistematică a normelor care interzic vînatul sportiv în
rezervaţiile naturale şi ştiinţifice, 3) lipsa obligaţiunii de a informa
organele poliţiei şi a urgenţei medicale cu privire la incidentele cu
implicarea armelor.
Recomandări: 1. Subordonarea Agenţiei Moldsilva Ministerului Mediului pentru a
conferi o altă abordare și viziune asupra resurselor naturale silvice. 2. Interzicerea expresă a vînatului sportiv în rezervaţiile naturale şi
ştiinţifice. 3. Reformarea procesului de obţinere a licenței şi a autorizaţiilor prin
proceduri transparente în baza licitaţiilor publice cu asigurarea accesului
societăţii la informaţii privind întregul proces. 4. Introducerea sistemului de vînat selectiv profesional. 5.
Ridicarea substanţială a condiţiilor de admitere pentru activitatea de vînat.
6. Prezentarea informaţiilor despre participanţii şi rezultatele vînatului prin
rapoarte publice.
Anexa 4 se propune a fi exclusă, deoarece lupul ca specia este inclusă si protejată prin listele Convenției de la Berna[3], dar
analiza genetica a unui singur exemplar nu reprezintă o utilitate nici în
scopuri științifice, și nici în cele practice.
[1] Publicat : 22.02.2013 în Monitorul Oficial Nr.
36-40, art Nr : 120
[2] 33 de recomandări ai societăţii civile cu
referire la incidentul din Pădurea Domnească în privinţa reformării
instituţiilor publice, http://www.credo.md/pageview?id=184, http://www.credo.md/site-doc/SumarRaportDomneascaOstaf_20.02.2013(1).pdf
[3] Textul Convenţiei de la Berna, http://www.coe.int/t/e/com/files/events/2004-11-berne/, http://www.wolvesandhumans.org/wolves/conservation_of_wolves_in_europe.htm,