Cu privire la aprobarea Acordului de parteneriat între Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anul 2013[EN]
Cu privire la aprobarea Acordului de parteneriat între Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anul 2013[RO]
Cu privire la aprobarea Acordului de parteneriat între Guvern şi Academia de Ştiinţe a Moldovei pentru anul 2013[RU]
(OZ) a
Cabinetului de Miniştri din 07.08.2013.
1.7. Subiectul 23 Cu privire
la aprobarea Acordului de parteneriat între Guvern şi Academia de Ştiinţe a
Moldovei pentru anul 2013
Reiterăm
Opinia CNP din
06.06.2012 cu referire la subiectul similar. Acest acord constituie o
prelungire a practicilor ineficiente de gestionare a domeniului ştiinţei şi
inovare şi poate fi susţinut doar în
condiţiile lipsei unei politici coerente de reformare instituţională în acest
domeniu. Carenţele edificate mai jos au efecte negative directe asupra: 1)
asigurării responsabilităţii publice pentru cheltuieli ale banilor publice, 2)
promovării competiţiei reale în domeniul ştiinţei, 3) transparenţei în
implementarea politicii în acest domeniu, 4) performanţei sporite, integrării și corelării
activităţilor şi rezultatelor acestora pentru dezvoltarea Republicii Moldova.
Propunem modificarea
prevederilor Codului de ştiinţă şi inovare, revizuirea principială a
prevederilor Acordului de parteneriat, şi eliminarea conflictelor de interese
instituţionale sectoriale.
În baza Acordului menţionat, Academia de Ştiinţe cumulează cîteva
funcţii sectoriale incompatibile:
a.
Elaborarea (stabilirea de facto a
priorităţilor), monitorizarea (lipseşte în exercitare) şi evaluarea politicilor
în domeniul ştiinţei şi inovaţiei,
b.
Coordonarea implementării
politicii de inovare prin finanțarea strategică a
programelor şi proiectelor în domeniul şi de facto exercitînd rolul
determinativ în acreditarea şi stabilirea eligibilităţii pentru finanţarea
proiectelor (crearea Instituţiei Publice Consiliul Consultativ de Expertiză nu
rezolvă cumularea funcțiilor sectoriale),
c.
Participarea directă la
implementarea proiectelor în domeniul şi prin prestarea serviciilor
educaţionale şi de altă natură.
Cumularea acestor funcţii în cadrul unei singure instituţii publice
reprezintă conflictul de interese sectorial care reduce eficienţa
performanţelor sectoriale şi responsabilizarea inadecvată pentru obiectivele de
politici[1].
Acordul de parteneriat face referinţă la art.68[2]
al Codului cu privire la ştiinţa şi inovare prin care Guvernul deleagă
competenţele sale privind realizarea politicii de stat în sfera ştiinţei şi
inovării Academiei de Ştiinţe. Interpretarea normei „realizarea politicii de
stat” nu poate include promovarea politicii în acest domeniu (adică funcţiile
de elaborare, monitorizare şi evaluare a politicii) pentru că această funcţie
este una exclusivă care aparţine autorităţii publice centrale (art. 96 din
Constituţie[3],
art. 15 din legea cu privire la Guvern[4]). În mod practic promovarea politicii de stat (funcţia de politici)
poate fi exercitată doar de către autorităţile publice centrale de specialitate
– ministerele (art.107 din Legea cu privire la Guvern[5]).
Delegarea funcțiilor de politici
este neconstituţională, or urmînd aceasta logică se
poate de delegat organelor de urmărire penală (organele executive) funcția de supraveghere legalităţii activităţilor de urmărire penală
(funcţia deţinută de autorităţile judiciare).
Legislaţia Republicii Moldova nu conţine prevederi directe de
incompatibilitate a funcţiilor instituţionale sectoriale de: 1) coordonare şi
finanţare strategică a programelor publice şi 2) implementarea acestora cu
prestarea de servicii. Aceste principii reies din standardele OECD, Băncii
Mondiale, UE de bună organizare a sectorului public prin separare conflictelor
de interese sectoriale şi funcționale. Prin urmare,
în acest context, Acordul de parteneriat
nu poate să includă prevederi prin care Academia de Ştiinţe cumulează funcţiile
de coordonare şi finanţare strategică a programelor de stat şi funcţiile de implementare
a programelor şi de prestare a serviciilor în baza programelor tot coordonate
şi finanţate de către aceiaşi instituţie.
http://www.gov.md/sedinteview.php?l=ro&idc=495&id=6603
[1] A se vedea constatările, concluziile şi recomandările
în Analiza funcţională a autorităţilor publice din Republica Moldova, 2006, DAI
cu referire la sectorul de educaţie şi în speţă Academia de Ştiinţă.
[2] Codul cu privire la ştiinţa şi inovare. Articolul
68. Atribuţiile Guvernului
(1)
Guvernul încheie un acord de parteneriat cu Academia de Ştiinţe, în care, prin delegare către aceasta a competenţei
de a realiza politica de stat în sfera ştiinţei şi inovării, stabileşte:
a) strategia dezvoltării sferei ştiinţei şi inovării;
b) direcţiile strategice ale activităţii din sfera ştiinţei şi inovării;
c) cuantumul finanţării sferei ştiinţei şi inovării, în conformitate cu legea
bugetului de stat, avînd în vedere creşterea permanentă a necesităţilor de
finanţare ale acestei sfere.
(2)
Guvernul:
a) organizează elaborarea proiectelor de acte legislative privind sfera
ştiinţei şi inovării şi le înaintează spre examinare Parlamentului;
b) creează mecanismele economice de stimulare a activităţii din sfera ştiinţei
şi inovării şi de utilizare a rezultatelor acestei activităţi;
c) încheie acorduri interguvernamentale de colaborare în sfera ştiinţei şi
inovării;
d) susţine crearea infrastructurii sferei ştiinţei şi inovării;
e) acordă premii în sfera ştiinţei şi inovării.
[3] Constituţia
Republicii Moldova, Guvernul, Articolul 96 Rolul.
(1)
Guvernul asigură realizarea politicii interne şi externe a statului şi exercită
conducerea generală a administraţiei publice.
(2) În exercitarea atribuţiilor, Guvernul se conduce de
programul său de activitate, acceptat de Parlament.
[4] Legea cu privire la Guvern, Titlul II, competenta Guvernului
Articolul 15. Principalele împuterniciri ale Guvernului în
domeniul ştiinţei şi tehnicii
Guvernul:
1)
promovează o politică unitară în domeniul ştiinţei şi tehnicii, asigurînd
crearea bazei tehnico-materiale necesare dezvoltării lor;
2) asigură elaborarea şi
realizarea programelor de dezvoltare a ştiinţei şi tehnicii, creînd
în acest scop fonduri republicane speciale.
http://lex.justice.md/index.php?action=view&view=doc&lang=1&id=312895
[5] Articolul
107 Administraţia publică centrală de specialitate
(1) Organele centrale de specialitate ale
statului sînt ministerele. Ele traduc în viaţă, în temeiul legii, politica
Guvernului, hotărîrile şi dispoziţiile lui, conduc domeniile încredinţate şi
sînt responsabile de activitatea lor.
(2) În scopul conducerii,
coordonării şi exercitării controlului în domeniul organizării economiei şi
în alte domenii care nu intră nemijlocit
în atribuţiile ministerelor, se înfiinţează,
în condiţiile legii, şi alte autorităţi administrative.