Primele rezultate ale campaniei de informare despre beneficiile integrării europene
Peste patru mii de cetăţeni ai Republicii Moldova au fost informaţi despre beneficiile integrării europene, iar circa o mie au semnat petiţia de aderare la Uniunea Europeană. Acestea sunt rezultatele primelor două săptămâni ale campaniei proeuropene de informare: „Integrarea europeană şi beneficiile concrete şi individuale ale fiecărui cetăţean”, lansate pe 16 august de mai multe organizaţii ale societăţii civile. Datele au fost prezentate într-o conferinţă de presă la IPN.
Sergiu Ostaf, directorul Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO), a comunicat că în cele două săptămâni în mai multe localităţi din ţară au fost deschise nouă corturi în care echipe de voluntari au oferit informaţii despre integrarea europeană. Trei puncte au fost deschise în Chişinău şi câte unul în Cahul, Cantemir, Leova, Hânceşti, Anenii Noi şi Bălţi. De asemenea, trei echipe mobile au vizitat zeci de localităţi din aceste raioane.
Arcadie Baciu, consilier local în localitatea Chetrosu, raionul Anenii Noi, a spus că oamenii duc lipsă de informaţii relevante. În special vorbitorii de limbă rusă au încă tendinţa de a crede că UE se destramă, că integrarea europeană i-ar aduce mai mult rău decât bine Moldovei. „Noi promovăm ideea europeană, noi vrem să construim, valorile europene, vrem să le aducem la noi în ţară, noi nu vrem să plecăm, vrem să stăm aici şi să avem un stat european, să avem aceleaşi valori. Lumea până când este sceptică”, a declarat Arcadie Baciu.
Datele preliminare ale campaniei arată că 76% dintre persoanele care au completat chestionarele consideră că Uniunea Europeană contribuie la îmbunătăţirea situaţiei din ţară, 83% dintre respondenţi vor merge la alegerile prezidenţiale. Printre cele mai mari probleme sesizate sunt corupţia, sărăcia, şomajul şi instabilitatea politică.
Pentru următoarele două săptămâni iniţiatorii campaniei îşi propun să ajungă la toate categoriile de cetăţeni, să-i consolideze în jurul ideii de integrare europeană şi să reducă din euro-scepticismul apărut, potrivit lor, din cauza acţiunilor nechibzuite ale autorităţilor. De asemenea, voluntarii îşi propun să informeze populaţia din regiunile specificate, dar şi să extindă campania în alte două raioane: Orhei şi Ialoveni. Iniţiatorii campaniei îşi propun, de asemenea, să organizeze acţiuni publice de responsabilizare a potenţialilor candidaţi la alegerile prezidenţiale, inclusiv un test cu zece întrebări despre cum ar acţiona în diferite situaţii.
Iniţiativa este susţinută de CReDO, Consiliul Naţional al Organizaţiilor Studenţilor din Moldova, Asociaţia Onoare, Demnitate şi Patrie, Asociaţia Ucrainenilor din Moldova, Centrul Naţional al Romilor, Centrul European pentru Iniţiative Civile „Stalker”, Asociaţia „Un pas împreună” etc. În cele două săptămâni la campanie s-au alăturat mai mulţi reprezentanţi ai autorităţilor publice locale din localităţile unde au fost instalate corturile.
Comunicat de presă 09.09.2016 (nr.2), Campania proEUROPEANĂ de informare
„INTEGRAREA EUROPEANĂ ŞI BENEFICIILE CONCRETE ŞI INDIVIDUALE ALE FIECĂRUI CETĂŢEAN”
Pe 16.08.2016 comunitatea organizaţiilor proEUROPENE a demarat compania de informare (http://www.euacum.md/ro/press-release/). Acţiunile de informare şi de exercitare a presiunii democratice pentru implementarea reformelor democratice europene în perioada 17 august - 3 septembrie 2016 s-au soldat cu următoarele rezultate.
Campania de informare în cifre:
1. 9 puncte de informare proEUROPEANĂ deschise: Chişinău (3 sectoare), Cahul, Cantemir, Leova, Hînceşti, Anenii Noi/Criuleni, Bălţi şi funcţionează 3 echipe mobile, vizitat zeci de localităţi din aceastea raioane,
2. aproape 6 mii de persoane s-a discutat cu scopul de informare, din care aproape 1 mie au aderat la campania proEUROPEANĂ,
3. reprezentanţii şi decidenţii din regiunile de amplasare a punctelor de informare proEUROPEANĂ au aderat la campania, inclusiv primarii şi consilierii raionali şi locali, au aderat mai multe organizaţii neguvernamentale regioanle şi locale,
4. salutăm adeziunea Premerului Pavel Filip la campania proEUROPEANĂ,
5. voluntarii oferă următoarele informaţii: ghidul Acordului de Asociere, miturile integrării europene, beneficiile integrării europene pentru agricultori businessmani tineret familii oameni în etate, etc,
6. datele preliminare arată: 69% consideră că UE contribuie la îmbunătăţirea situaţiei din ţară, 80% semnează petiţia proEUROPEANĂ, 78% vor participa în alegerile prezidenţiale, printre cele mai grave probleme se enumără (1 alegere): 1)corupţia (51%), 2)sărăcia (19%), 3) şomajul (7,5%) şi 4) instabilitatea politică (6%). 16% cred că situaţia este bună şi nu s-a schimbat iar 76% că este mai rea decît 2 ani în urma, instituţia în care este cea mai mare incredere este familia (75%), biserica (24%), primăria (7%), organele de drept (4,6%) şi persoane cunoscute (4%).
În următoarea perioada de 2 săptămîni, Campania proEUROPEANĂ de informare:
1. cuprindă majoritatea localităţilor rurale din regiunile specificate şi se va extinde spre Orhei, Ialoveni, etc,
2. distribuie pliantele cu rezultate proiectele implementate cu suportul occidental (UE, SUA, etc) pe harta interactivă,
3. acţiuni publice de responsabilizare a candidaţilor prezidenţiabili – testul de integritate proEUROPEANĂ pe baza opţiunilor de politici,
4. acţiunea - adoptă un punct de informare proEUROPEAN!
Dezbateri proEUROPENE cu fiecare candidat prezidenţiabil.