Opinia CNP 21.05.2014[EN]
Opinia CNP 21.05.2014[RO]
Opinia CNP 21.05.2014[RU]
21.05.2014, ora 08.00 (completat după supliment la 12.00)
RE: Şedinţa Cabinetului de Miniştri din 21.05.2014.
Susținem aprobarea Concepției sistemului informațional automatizat cu o recomandare principială prin care întreaga responsabilitate pentru gestionarea (posesia, administrarea) Registrului ajutorului de stat va reveni Consiliului Concurenței. În redacția actuală posesia revine (art. 13) CRIS Registru.
Practica bună din alte țări conferă responsabilitatea exclusivă a autorității responsabile din domeniul promovării concurenței să gestioneze Registrul ajutorului de stat. Sunt 2 motive de bază în acest sens: 1) principiul responsabilității integrale pentru implementarea politicii (o parte importantă de implementare se deleagă CRIS Registru), 2) realizarea în practică a autonomiei depline față de instituțiile executivului (CRIS Registru este o instituție subordonată executivului). Practica Comisiei europene presupune deținerea (posesia, deținerea și administrarea) Registrului ajutorului de stat de către autoritatea responsabilă de implementarea politicii de promovare a concurenței[1]. Practica României de a gestiona registrul ajutorului de stat[2].
2) Constatări cu privire la neîncadrarea deplină a unor proiecte de reglementări în procedura de transparenţa decizională
Consiliul Național pentru Participare (CNP) în analiza detaliată Rezolvarea carențelor transparenței decizionale a Guvernului Republicii Moldova[3] demonstrează elocvent carențele de funcționare a transparenței decizionale în cadrul executivului.
Atenţionăm că unele proiecte de legi sau proiecte de acte normative nu sunt supuse integral procedurii de consultare conform cerinţelor Legii privind transparenţa în procesul decizional nr. 215-217 din 05.12.2008 şi Procedurilor interne ale Cancelariei de Stat de asigurare a transparenţei în procesul decizional din 22.04.2010.
Pentru (OZ) a Cabinetului de Miniştri din 21.05.2014. o serie de proiecte de legi şi acte normative pe ordinea de zi nu s-au încadrat în cerinţele procedurii de transparenţă decizională.
Neîncadrarea proiectelor de acte legislative şi normative:
1) Nr 3. |
Ministerul Finanțelor |
|
2) Nr 17. |
Ministerul Educației |
|
3) Nr. 7 |
Ministerul Economiei |
|
4) Nr. 10 |
Ministerul Economiei |
|
5) Nr.26 |
Pentru aprobarea Conceptului sistemului informaţional automatizat „Registrul ajutoarelor de stat" |
Consiliul Concurenței |
6) Nr. 27 |
Cadastru |
|
7) Nr. 33 |
CNAM |
|
8) Nr.28 |
Agenția Turismului |
|
9) Nr.29 |
Autoritatea Aeronauticii Civile |
|
10) Nr.22 |
MTIC |
|
11)Nr 18. |
Ministerul Sănătății |
Neîncadrarea proiectelor de acte decizionale colegiale în forma de avize:
11) Nr 5. |
Ministerul Finanțelor |
|
12) Nr 6. |
Pentru aprobarea Avizului la proiectul de lege pentru completarea unor acte legislative |
Ministerul Economiei |
[1] A se vedea pagina electronică a autorității responsabile http://ec.europa.eu/competition/index_en.html, http://ec.europa.eu/competition/elojade/isef/index.cfm?fuseaction=dsp_sa_by_date
[2]Consiliul Concurenței http://www.ajutordestat.ro/
[3] Studiul CNP Rezolvarea carențelor transparenței decizionale a Guvernului Republicii Moldova, 14.01.2014 http://www.cnp.md/ro/produse/monitorizarea-politicilor/general/item/1864-rezolvarea-caren%C8%9Belor-transparen%C8%9Bei-decizionale-a-guvernului-republicii-moldova