Opinia CNP 16.04.2014[EN]
Opinia CNP 16.04.2014[RO]
Opinia CNP 16.04.2014[RU]
16.04.2014, ora 8.00
RE: Şedinţa Cabinetului de Miniştri din 16.04.2014.
1.3. Subiectul 7. Cu privire la tarifele pentru serviciile prestate de către Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale
Reiterăm Avizul CNP din 07.08.2013 în care se conține unele propuneri concrete de îmbunătățire.
Cu referire la textul proiectului de Regulament privind elaborarea tarifelor pentru serviciile prestate de către Agenţia Medicamentului şi Dispozitivelor Medicale (anexa nr.1) este de menţionat că, acesta necesită a fi îmbunătăţit, în special la modul de determinare a costului unui serviciu prestat de Agenţie.
Punctul 16 din proiectul Regulamentului, prevede constituirea costului unui minut de investigaţii reieşind „din suma consumurilor /cheltuielilor efective directe, pe fiecare secţie care acordă servicii, şi consumurilor/cheltuielilor efective indirecte (inclusiv cheltuielile pentru medicamente şi consumabile) ce revin subdiviziunii respective raportată la bugetul anual de timp efectiv pe fiecare secţie care acorda servicii”. În opinia noastră faptul dat contribuie la stabilirea unui cost exagerat pentru un minut de investigaţii, pentru că se propune formarea costurilor din cheltuielile subdiviziunii raportate la bugetul anual de timp pe fiecare secţie care acordă servicii şi nu formarea costurilor din cheltuielile pentru angajaţii implicaţi nemijlocit în prestarea serviciilor din subdiviziunea respectivă. În această situaţie costul unui minut de investigaţie poate fi mai mare, deoarece va include bugetul anual de timp al tuturor colaboratorilor subdiviziunii, adică şi a celor care nu participă direct la prestarea serviciilor.
De asemenea, considerăm că uniformizarea costurilor pentru toate dispozitivele medicale şi stabilirea costurilor pentru servicii aşa cum se propune în tabelul „Plăţile pentru autorizarea dispozitivelor medicale, modificările efectuate după înregistrare şi studiilor clinice” nu se încadrează în prevederile Legii nr.92 din 26.04.2012 cu privire la dispozitivele medicale. Ultima prevede clasificarea dispozitivelor medicale grupate în clasele I, IIA, IIB şi III, în funcţie de riscurile în utilizare, precum şi criterii de clasificare a dispozitivelor medicale. Astfel, plăţile pentru autorizarea dispozitivelor medicale, modificările efectuate după înregistrare şi studiile clinice, trebuie să fie diferenţiate în funcţie de tipul de dispozitiv medical conform clasificării prevăzute în Legea nr.92 din 26.04.2012. Menţionam că o abordare similară este aplicată pentru înregistrarea costului la medicamente în funcţie de tipul medicamentului (medicament cu dosar complet, generic, orfan, homeopat etc.)
Reieşind din cele menţionate, propunem Ministerului Sănătăţii să organizeze dezbateri publice pe marginea proiectului de hotărîre, unde să fie prezentate şi calcule detaliate la cîteva tarife propuse în proiect, de exemplu: tarife pentru: i) autorizarea medicamentului orfan; ii) dezarhivarea dosarelor; iii) medicamente din plante cu utilizare tradiţională etc. pentru a vedea structura cheltuielilor incluse în tarif.