Pentru aprobarea Avizului la proiectul legii cu privire la completarea Legii
nr. 294-XVI din 21 decembrie 2007 privind partidele politice (restricții suplimentare la utilizarea
simbolurilor în scopuri politice) şi subiectul nr. 23 cu privire la aprobarea Avizului la proiectul legii pentru
modificarea unor acte legislative (înlăturarea restricţiilor de utilizare a
secerii şi ciocanului în activitatea politică şi în exercitarea dreptului la
libertatea de exprimare).
OZ din 10.01.2013
Considerăm că
nu pot fi susţinute propunerile noi de modificare a legii cu privire la
partidele politice. In acest context
şi cu referire la subiectul nr. 23 Opinia CNP din 29.08.2012 cu privire la modificările
anterioare.
Restricţia nouă la utilizarea simbolurilor
“ale statelor care nu mai există” art. 5 alin. (3) limitează nejustificat dreptul la libertatea de exprimare garantat de
art. 10 al Convenţiei Europene a Drepturilor Omului (CEDO). Jurisprudenţa
Curţii Europene a Drepturilor Omului (CEDO) este prea evidentă şi elocventă
pentru un jurist respectabil dar şi pentru un politician de orientarea
democratică europeană.
O nouă interdicţie directă, prin
introducerea alin 5), pentru a “utiliza
simbolurile heraldice, vexilologice, sigilografice, altele decît cele oficial
înregistrate drept simboluri ale acestor partide, cu excepţia simbolurilor de
stat” constituie o ingerință nejustificată în exercitarea drepturilor
democratice.
Este regretabilă poziția Cabinetului de
Miniştri în data de 29.08.2012 cu referire la introducerea restricţiilor
exercitarea libertăţii de exprimare în scopurile politice. Prevederile
constituie sancţiuni, care nu se conformează art. 10 al CEDO pentru că lipseşte
condiţionarea cauzării unui prejudiciu important intereselor publice, societăţii,
adică lipseşte justificarea limitării libertăţii de exprimare. În alte cuvinte
nu se probează scopul nelegitim pentru utilizarea simbolurilor. Se instituie un
regim anti-european şi nedemocratic de folosire a simbolurilor grafice şi de
altă natura în cadrul manifestaţiilor publice. Formularea este o restricţie
directă la capitolul libertăţii de exprimare în mod public. Formularea alin.
(5) nu conţine garanţii precum că limitarea exercitării libertăţii de exprimare
se va admite doar în scopurile justificate atunci cînd este strict necesar,
cerinţele jurisprudenţei CEDO.
Este regretabilă poziţia Ministerului
Justiţiei care în avizul la subiectul nr. 22 justifică introducerea
restricţiilor la exercitarea libertăţii de exprimare politice Rezolutia Adunarii
Parlamentare a Consiliului Europei nr. 1096 (1996) si nr. 1481 (2006) şi nr.
1481 (2006). Ambele Rezoluţii sunt exemplu european de recunoaştere a
încălcărilor în masă a drepturilor omului, subminării regimurilor democratice
şi a supremaţiei legii de către guvernările totalitare comuniste, în special în
ţările din fosta URSS. Rezoluţiile cheamă
statele membre să adopte măsuri de (re-)instaurare a pluralismului politic real
şi a democraţiilor bazate pe supremaţia legii şi respectarea drepturilor omului
- acestea fiind măsurile de finalizare a procesului de tranziţie de la
societăţile totalitariste spre societăţile democratice. Rezoluţiile date nu
cheamă statele membre să adopte măsuri restrictive la exercitarea libertăţii de
exprimare. Rezoluţiile ne avertizează că ruperea cu trecutul totalitar nu se
face prin limitarea drepturilor şi prin acţiuni revanşiste, dar prin asigurarea
drepturilor şi supremaţiei legii.
Lectura autentică a Rezoluţiilor oferă
indicii clare despre măsurile necesare care în esenţă propulsează societăţile
în tranziţie, precum este Republica Moldova, spre societăţile cu democraţiile
în proces de consolidare fără a recurge la utilizarea pîrghiilor revanşiste:
1) Revanşarea nu poate să substituie
justiţia, supremaţia legii şi drepturile omului, democraţia solidă se
instaurează şi se cultivă prin procedurile democratice echitabile,
2) Transformarea mentalităţii prin eliminarea
fricii pentru asumarea responsabilităţii pentru şi în interesul cetăţenilor,
cultivînd toleranţa, respectul pentru diversitate,
3) Adoptarea legislației autentice cu privire
la lustraţie, reforma şi deschiderea organelor de asigurare a siguranţei şi
securităţii cetăţeanului.