Cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru completarea Legii nr. 121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice[EN]
Cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru completarea Legii nr. 121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice[RO]
Cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru completarea Legii nr. 121-XVI din 4 mai 2007 privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice[RU]
Opinia CReDO pentru
CNP cu privire la aprobarea
proiectului de lege pentru completarea Legii nr. 121-XVI din 4 mai 2007
privind administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice
OZ Şedinţa Cabinetului de Miniştri din 10.01.2013.
1.2. Subiectul 9. Cu privire la aprobarea proiectului
de lege pentru completarea Legii nr. 121-XVI din 4 mai 2007 privind
administrarea şi deetatizarea proprietăţii publice
Acest proiect propune includerea in Legea
121 a unui compartiment nou "Publicațiile periodice
publice" care nu sunt pasibile privatizării, întocmit în baza propunerilor
organelor administrației publice centrale și locale care au în administrarea lor publicații periodice publice.
Legea Nr. 221 din 17.09.2010 privind deetatizarea publicaţiilor
periodice publice la momentul adoptării a reflectat angajamentul Republicii
Moldova de a respecta standardele
internaţionale şi cele mai bune practici privind libertatea de exprimare în mass-media, precum și de a proteja concurenţa loială
în domeniul presei scrise şi combate orice tentativă de a o limita.
Însă modalitatea de elaborare a listei
publicațiilor periodice publice nepasibile
de privatizare – în baza propunerilor organelor administrației publice centrale și locale, fără aplicarea unui set de criterii pentru a determina dacă publicația propusă este într-adevăr de interes național sau regional – poate duce la denaturarea sensului Legii 221. Dacă
orice publicație poate fi inclusă pe lista de
excepții la o simplă solicitare a instituției care actualmente o deține, atunci cum se va modifica
status quo? În ce mod se va spori libertatea de exprimare, se va proteja
concurența loială și se va preveni utilizarea publicațiilor periodice
publice ca instrumente de propagandă politica (din banii statului)?
Considerăm
că nu poate fi susţinuta modificarea 1. h1) „precum şi publicaţiile
publice periodice incluse pe lista publicaţiilor periodice publice din cadrul
Anexei „Lista bunurilor nepasibile de privatizare” la prezenta lege.” pe
motiv că
1)
(tehnica juridică) art.13 (1) din
Legea nr.121 conţine 9 criterii obiective care fac un bun public nepasibil de
privatizare, iar modificarea propusă nu este un criteriu ci o enumerare a
obiectelor concrete, şi
2)
(de esenţă) intervenţia statutului
în activitatea comercială în domeniul media prin acordarea ajutorului direct şi
indirect unor publicaţii din lista menţionată nu poate justificată nici conform
Legi privind deetatizarea publicaţiilor periodice publice, și nici conform Legii
nr.139 din 15.06.2012 cu privire la ajutorul de stat.
Astfel, în lista propusă au incluse fost
publicațiile editate din banii publici de
autoritățile publice locale. Nota explicativă argumentează că acestea realizează în practică
responsabilitatea asigurării transparenței în activitatea autorităţilor publice. Analiza conţinutului
publicaţiilor periodice locale demonstrează că doar o parte din acte locale
sunt publicate, şi publicarea actelor locale constituie un procent minor din
conţinutul publicaţiilor locale.
Reamintim că deetatizarea presupune nu doar
privatizarea, ci și reorganizarea publicațiilor periodice publice în monitoarele raionale sau municipale, în care
se publică doar deciziile adoptate și alte informații prevăzute de lege. Astfel, se menține controlul de stat asupra materialelor de interes public, și în același timp se limitează posibilitatea de
concurență neloiala și utilizare a publicațiilor publice ca instrumente
politice. Prin urmare, includerea publicațiilor regionale în lista bunurilor nepasibile de privatizare nu este suficient de justificată nici ca principiu şi nici în fapt.
Urmare
şi complementar concluziei date, considerăm că anexa la legea în cauză trebuie revizuită pentru a menţine în
această listă doar publicaţiile care
corespund în esenţa cerinţelor prezentei legi în art. 13 1) h) „fac parte din patrimoniul naţional cultural”
sau d) „activitate care constituie
monopol al statului”. În această ordine de idei, considerăm că publicațiile periodice care conțin deciziile,
hotărîrile, dispoziţiile şi rapoartele de activitate ale autorităţilor publice
locale, și au doar acest scop,
pot fi exceptate de privatizare. Analiza de conţinut a majorităţii
publicaţiilor periodice ale autorităţilor locale incluse în anexa, precum şi
percepţia publică asupra rolului acestora, relevă o situație foarte diferită. Sunt publicații susţinute din sursele bugetului public local, care pe de o parte nu
promovează pluralismul opiniilor, și pe de altă parte reprezintă
forme directe şi indirecte de ajutor de stat, constituind o intervenţie
nejustificată în activitatea comercială în domeniul presei. Considerăm că este necesar de format o
comisie pentru a revizui lista propusă de publicații nepasibile
privatizării conform criteriilor menționate mai sus.
Considerăm
că nu poate fi susţinută modificarea prin
completarea cu art. 2 d) “întreprinderile de stat/municipale care editează
publicaţii periodice” şi completarea la art. 3 “şi lit.d)” pe motivul citat
mai sus dar şi suplimentar din considerentul că modificarea creează un
stimulent şi o acoperire pentru întreprinderile de stat şi municipale cu
activitatea de editare a publicaţiilor publice nepasibile privatizării pentru
alte activităţi economice ale sale. Modificarea propusă, cum explică autorul, țintește doar impasibilitatea
privatizării anumitor publicaţii, însă prin modificarea propusă deschide
posibilitatea acoperirii şi a altor activităţi comerciale desfăşurate de
întreprinderile de stat şi municipale. Ultima reprezintă o sursă de
coruptibilitate şi de afirmare a tendinţei de utilizare a resurselor financiare
şi administrative publice în scopurile neclare şi implică instituţiile publice
în activităţi improprii într-o economie de piaţă.