Cu privire la aprobarea Avizului asupra proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională şi al specialităţilor pentru pregătirea cadrelor &[EN]
Cu privire la aprobarea Avizului asupra proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională şi al specialităţilor pentru pregătirea cadrelor &[RO]
Cu privire la aprobarea Avizului asupra proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională şi al specialităţilor pentru pregătirea cadrelor &[RU]
Opinia CReDO pentru
CNP cu privire la aprobarea
Avizului asupra proiectului de lege pentru modificarea şi completarea
Legii privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională şi
al specialităţilor pentru pregătirea cadrelor în instituţiile de învăţămînt
superior, ciclul I, nr. 142-XVI din 7 iulie 2005 şi a Legii
învăţămîntului nr.547-XIII din 21 iulie 1995
OZ Şedinţa Cabinetului de Miniştri din 10.01.2013.
1.1. Subiectul 3. Cu privire la aprobarea Avizului
asupra proiectului de lege pentru modificarea şi completarea Legii
privind aprobarea Nomenclatorului domeniilor de formare profesională şi al specialităţilor
pentru pregătirea cadrelor în instituţiile de învăţămînt superior, ciclul I,
nr. 142-XVI din 7 iulie 2005 şi a Legii învăţămîntului nr.547-XIII
din 21 iulie 1995
Una
dintre modificările propuse în proiectul de lege este limitarea competenței guvernului de a stabili cotele de înmatriculare doar asupra
locurilor cu finanțare din bugetul de
stat, lăsând numărul locurilor în bază de contract la discreția universităților. Considerăm
oportună această inițiativă, deoarece
posibilitatea de a stabili în mod independent numărul locurilor de studiu este
unul dintre aspectele fundamentale ale autonomiei universitare, cu implicații importante asupra renumelui și finanțelor instituțiilor de învățământ, precum și asupra capacității lor de a racorda
programele oferite la cererea pieții și interesele studenților.
Practica
europeană susține această
abordare. Conform unui studiu recent[1]
care analizează modul de stabilire a cotelor de înmatriculare în 29 state /
regiuni europene:
în 8 state universitățile stabilesc în mod
independent cotele de admitere
- 4 - universitățile stabilesc cotele de admitere a studenților în bază de contract, o autoritate externă determină numărul
locurilor finanțate din bugetul de
stat;
- 11 - universitățile negociază cu autoritatea externă;
- 1 - autoritatea externă
stabilește cotele de
admitere (Turcia);
- 5 - nu se stabilesc cotele
de admitere, admiterea este liberă.
Dintre
fostele state ale blocului Sovietic, nici unul nu a păstrat sistemul în care o
autoritate de stat determină în mod unilateral programul de înmatriculare. În
Estonia, Ungaria, Lituania și Slovacia statul
determină doar numărul locurilor finanțate din bugetul de stat, în Republica Cehă cotele de înmatriculare se
stabilesc prin negociere, iar în Letonia și Polonia – la discreția instituției de învățământ. Considerăm că
Republica Moldova trebuie să preia în termeni apropiați această practică.
Avizul
menționează că acest lucru este posibil doar
în condițiile autonomiei
financiare dezvoltate și existenței unui organ național de asigurare a
calității, evaluare și acreditare a instituțiilor de învățământ superior. Nu vedem aici o contradicție, deoarece acestea ar trebui să fie direcții prioritare de dezvoltare a învățământului superior în Republica Moldova.
Primii pași au fost deja făcuți -
Autonomia financiară:
- aprobarea Legii Nr. 178 din 11.07.2012
(trecerea universităților la autogestiune și garanții de autonomie financiară),
- elaborarea Proiectul
Regulamentului cu privire la modul de funcţionare în condiții de autonomie financiară a
instituţiilor de învăţămînt superior de stat,
- elaborarea Proiectului
Strategiei de Descentralizare în Sectorul Educaţie, etc.
Asigurarea calității:
- implementarea voluntară de către mai multe universități a sistemului intern
de management al calităţii ISO 9001,
- organizarea
procesului didactic în baza ECTS, etc.
Însă, Legea Nr.1257-XIII
din 16.07.97 cu privire la evaluarea şi acreditarea instituţiilor de învăţământ
din Republica Moldova este învechită, și urmează a fi creat un
organ independent de evaluare şi acreditare a instituţiilor de învăţămînt, care
ar activa conform standardelor europene în domeniu.[2]
În concluzie, considerăm că Guvernul trebuie să
avizeze pozitiv această modificare de principiu, și să creeze
condițiile necesare pentru implementarea ei, promovând politici de asigurare a
autonomiei universitare și a calității studiilor.
[1] Raportul Asociaţiei Universtiăţilor Europene ”Autonomia Universitară în
Europa”, noiembrie 2011. http://www.eua.be/Libraries/Publications/University_Autonomy_in_Europe_II_-_The_Scorecard.sflb.ashx,
http://www.university-autonomy.eu/dimensions/academic/
[2] Standarde si linii directoare pentru asigurarea calității în Aria
Europeană a Învăţământului Superior, ENQA http://www.enqa.eu/files/ESG_3edition%20(2).pdf