Cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (finanţarea partidelor politice)[EN]
Cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (finanţarea partidelor politice)[RO]
Cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru modificarea şi completarea unor acte legislative (finanţarea partidelor politice)[RU]
Opinia CReDO pentru
CNP cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru modificarea şi
completarea unor acte legislative (finanţarea partidelor politice)
OZ a Cabinetului de Miniştri din 19.06.2013.
Totodată, propunem 4 modificări specifice, care vor
asigura reprezentarea mai echitabilă a femeilor, asigura transparenţa mai bună
a finanţelor şi activiza instrumentele civice de responsabilizare a
competitorilor electorali:
1)
(inadmisibilitatea subordonării
secundare ăn sectorul public) La Art. I, pnct 8. Modificarea art. 26-1 (1)
propusă prin crearea instituţiei publice
findate de Comisia Electorală Cenrală nu poate fi susţinută pe motiv că o
autoritatea publică autonomă nu poate constitui o relaţie de principal-agent,
astfel să existe o instituţie publică cu subordonarea secundară. Argumentarea
dată se bazează pe principiile de funcţionare şi organizare a sectorului public
în baza OECD.
2)
(obligativitatea prezentării
rapoartelor în forma electronică) La Art. I, pnct 14, modificarea art. 38-2 (2)
alin (1) să fie completată cu prezentarea
rapoartelor în forma tipărită cu semnătura persoanei responsabile şi în forma
electronică în formatul secificat de Comisia Electorală Centrală. Această
măsura va facilita accesul la informaţiile financiare prezentate şi va
împuternici părţile interesate în promovarea interesului public.
3)
(dreptul persoanelor terţe şi
interesate să depună contestaţii în interesul public pentru promovarea
integrităţii campaniilor de finanţare) La Art.I, pnct 16, modificarea art.65,
este necesar să fie introdus principiul proporţionalităţii de aplicare a
sancţiunilor pecuniare, prin care aplicarea graduală proporţională pericolului
public. În mod practic adoptarea
hotărîrii de anulare a concurentului electoral trebuie precedată de aplicarea
sancţiunilor, ulterior privarea dreptului de a folosi o parte de donaţii
financiare, ulterior suspendarea pentru anumită perioadă, etc. Anularea
înregistrării concurentului electoral este o măsură excepţională, aplicată dupa
epuizarea altor sancţiuni şi doar în condiţii în care alte măsuri nu sunt
eficiente.
4)
(stimulente fianciare de la
bugetul de stat pentru locul electoral al candidaţilor la funcţia de deputat al
femeilor) La Art. IV, pnct 4, modificarea art.27 necesită precizare prin care pînă la 20% din sursele financiare să fie acordate
în funcţie de prezenţa pe listele electorale a femeilor în formula alternată şi,
simultan, reducerea cu cel puţin 10% din finanţare din bugetul de stat, în
cazul în care nu este asigurat cel puţin 40% din candidaţi – femei,
proporţional în ierarhia candidaţilor. Respectiv vor fi reduse de la 50% la 40%
alocarea surselor financiare în art.27(1) în alin a) şi b).