Cu privire la aprobarea Concepţiei dezvoltării clusteriale a sectorului industrial al Republicii Moldova[EN]
Cu privire la aprobarea Concepţiei dezvoltării clusteriale a sectorului industrial al Republicii Moldova[RO]
Cu privire la aprobarea Concepţiei dezvoltării clusteriale a sectorului industrial al Republicii Moldova[RU]
Opinia CReDO pentru
CNP cu privire la aprobarea Concepţiei dezvoltării clusteriale a sectorului
industrial al Republicii Moldova
1.1. Subiectul 2. Cu privire la aprobarea Concepţiei dezvoltării clusteriale a sectorului industrial al Republicii Moldova
Susţinem de principiu
aprobarea Concepţiei. Formulăm o serie de propuneri de
îmbunătăţire.
Intenţia. Proiectul Concepţiei are ca obiectiv facilitarea creării
clusterilor în sectorul industrial (sectorul real) în scopul asigurării
competitivităţii economiei în 3 regiuni geografice, avînd ca beneficiari ÎMM
(1. mun. Chişinău, 2. regiunea de dezvoltare Nord şi 3. regiunea de dezvoltare
Sud cu UTA Gagauzia). Industriile targetate: 1. fabricarea băuturilor, 2.
industria uşoară inclusiv fabricaţia textilă, 3. fabricarea articolelor de
îmbrăcăminte, 4. repararea şi vopsirea blănurilor, 5. producţia de piei, de
articole din piele şi fabricarea încălţămintei, 6. industria produselor
nemetalifere, dar şi 7. Industria electronică de fabricare a maşinilor şi
echipamente. Probleme intite: 1) nivelul
scăzut al asocierii ÎMM, 2) cooperarea inadecvată cu actorii cercetării,
inovării şi educaţional, 3) asimetria informaţională în industrii, 4) accesul inadecvat
la sursele fincnaiare. Statul proconizează intervenţii de susţinere prin: 1)
conturarea hărţilor clusterizării, 2) informarea pentru formarea clusterilor,
3) sprijinul direct pentru inovaţii şi transfer tehnologic întrerinderilor din
nucleul clusterului, 4) suportul financiar clusterilor înregistraţi
juridic.
1.1 Evitarea
prestabilirii regiunilor şi sectoarelor industriale beneficiare ale politicii
de dezvoltare cluster (politicile cluster).
1.2 Renunţarea la
prestabilirea interveniei doar la nivelul naional. Politicile cluster în
experienţa internaţională şi europeană se implementează dinamic în subregiunile
naţionale, la nivelul regiunilor de naţionale de dezvoltare şi la nivelul
internaţional (flexibilitatea şi complementaritatea la cîteva nivele).[1]
1.3 Politicile
cluster vor evita acţiuni puternice intervenţioniste pe motiv că vor crea
distorsiuni de piaţă,[2]
politicile cluster se vor limita doar la facilitarea creării clusterilor pe
baza actorilor existenţi.
1.4 Politicile de
cercetare şi inovare[3]
ca obiective şi priorităţi de cercetare vor fi cel puţin parţial corelate cu
politicile cluster. Politicile cluster vor completa politicile industriale şi
economice actuale.
2.1 Reformularea enunţării problemelor
(pnct.8). Forma actuală sugerează direct soluţiile (or în politici există
opţiuni de soluţii). Reformularea acestora şi a problemelor generice care dictează necesitatea politicilor cluster[4]:
1) interesele întreprinderile ramurale sunt slab reprezentate, 2) politicile de
cercetare şi inovare (subvenţiile financiare) nu corelează adecvat cu
consolidarea capabilităţilor de creştere a producţivităţii în sectorul real, 3)
forţa de muncă ca factor de producţie nu deţine deprinderi adecvate şi necesare
întreprinderilor, 4) asimetria informaţională datorită circulaţiei limitate a
acesteia cu referire la factorii de producţie, tehnologiile, factorii cererii
şi ofertei, 6) infrastructura fizică şi financiară subdezvoltată pentru a
facilita dezvoltarea ÎMM.
2.2 Completarea politicilor cu efect de sinergie
(pnct.9, pnct.16). Concepţia va prevedea măsuri complementare şi distincte
politicilor de infrastructură: 1) industrială (Strategia de dezvoltare a
industriei..., Programul de dezvoltare a industriei uşoare...), 2) de
dezvoltare a ÎMM (Strategia de dezvoltare a sectorului ÎMM) şi 3) dezvoltare
regională (pnct.9). Dar, politicile de
cercetare, inovare şi transfer tehnologic vor fi corelate după necesitate
cu prezentă Concepţie (pnct.16).
2.3 Formularea
obiectivelor generale compatibilă cu natură politicilor de cluster (pnct.18).
Obiectivele generale formulate cu excepţia punct. 1) reprezintă rezultatele
aşteptate sau elementele generice ale politicii de cluster, un document
strategic, de regulă, conţine doar cîteva obiective generale (în redacţia
actuală sunt 11 obiective generale). Propunem reformularea obiectivelor
generale, limitindu-se doar la 2
relevante politicilor cluster: 1) promovarea
competitivităţii sectorului industrial la nivel regional şi 2) consolidarea
sectoarelor industriale.
2.4 Reformularea principiilor politicii de
cluster (pnct.19). Principiile actuale 1), 2), 3), 4), 5) şi 6) conţin
normele generale de reglementare a raportuilor economici. Propunem principii
specifice politicilor de cluster, bazate pe funcţia principiilor în domeniul
politicilor cluster: 1) principiul facilitării creării clusterilor în baza
industriilor existente, 2) principiul acţiunii temporare a măsurilor de
facilitare dezvoltării clusterilor, 3) principul complementaritate a politiclor
cluster, 4) principiul pluralităţii facilitării clusterilor la nivel regional
naţional, naţional şi regional internaţional, 5) principiul previzibilităţii şi
transperenţei politicilor, deciziilor şi financţelor cluster.
2.5 Pnct.20 conţine
drepturile evidente ale întreprinderilor şi membrilor cluster.
2.6 Subcapitolul 4
(pnct.23-29) conţine justificarea argumentată pentru selectare a cîtorva
domenii de dezvoltare clusterilor (pnct.29) şi prestabileşte regionile de
dezvoltare cluster(p.12). Aceste prevederi încalcă principiul pluralismului
formării dinamice a clasterilor subregionali naţionali, a clusterilor dinamice
în afara sectoarelor prestabilite şi a clusterilor regionali. Considerăm
relevantă analiza prezentată, totodată, este incorectă prestabilirea geografică
şi sectorială a intervenţiei politicii cluster ca fiind unică posbilă. Este restrictivă
pentru dinamica formării clusterilor, inclusiv prin limitarea pluralismului formării clusterilor subregionali.
2.7 Subcapitolul 6 conţine instrumentele politicii cluster,
în general, avînd o abordare puternic intervenţionistă şi prescriptivă. Prin
urmare, acest capitol poate fi substituit cu statuarea instrumentelor şi
măsurilor generice caracteristice politicilor cluster – redăm mai jos. Politicile cluster presupun procesul de
facilitare clusterizării cu participarea şi rolul important al actorilor din
industrie şi altor actori. Direcţionarea în detrimentul rolului principal al
întreprinderilor şi actorilor respectivi este contraproductivă pentru
mecanismele de piaţă, cum demonstrează experienţa aplicării politicilor
cluster. Secţiunea 6.1 – dezvoltarea carulului legislativ – prevede necesitatea
elaborării a cîtorva documente strategice suplmentare la Concepţia dată (strategia
dezvoltării clusteriale a sectorului industrial, alte acte legislative din pnct
36), or, Cabinetul de Miniştri în baza Concepţiei date ar putea adopta măsuri
de politici concrete deja la aceasta etapă (a se exlude şi pnct.60). Secţiunea
6.2 şi 6.3 prevăd un şir de acţiuni necesare, acestea se pot regăsi într-un
plan de acţiuni. Secţiunea 6.4 – sursele de finanţare – este necesară, însă
poate fi redusă din contul pnct. 47, totodată se va completa prin cerinţele
specifice faţa de procedura de susţinere financiară a clusterilor. Secţiunea
6.5 conţine competenţele autorităţior în domeniul politicii cluster, în acest
sens propunem excluderea pnct.49 extinderea secţiunii prin introduceerea
noţiunii de co-participare în procesul de implementare a altor actori
cointeresaţi şi desemnarea rolului activ şi concret al reprezentanţilor
formelor asociative ale industriilor beneficiare.
2.8 Subcapitolul 6 se
va completata cu instrumentele şi
măsurile generice autentice politicii cluster şi detalizarea acestora[5]:
1) măsurile de promovare a cooperării şi comunicării între actorii relevanţi
(inclusiv parcurile industriale, incubatooare business, programe informaţionale
şi de formare a depirnderilor pentru gestionartea clusterului, inventariaerea
depiriderilor şi standardelor ocupaţionale, cercetarea pieţelor şi
industriilor, etc), 2) măsurile de stimulare a cererii (inclusiv licitaţiile
publice pentru procurarea tehnologiilor, produselor şi serviciilor, etc), 3)
facilitarea formării deprinderilor ca factorul de producţie (inclusiv corelarea
formării deprinderilor la forţa de muncă, programe dintre întreprenzărori şi
prestatorii serviciilor de formare profesională, etc), 4) promovarea
relaţionărilor internaţionale (inclusiv pentru investiţii externe directe, etc)
şi 5) formarea mai bună a factorilor de producţie – politicile cadru.
[1] Cluster policy in Europe: Summary of cluster
policies in 31 European countries,
Oxford Research, Europe INNOVA, 2008
S.Hantsch,
H.Kergel, Th.Lammer-Gamp, G.Meier, M.Nerger, Cluster Management Excellence in
Germany: German clusters in comparison with European peers, 2013
V.Susplugas,
Cluster Policy in France, 2011, Debrecen, Hungary
[2] P.12 J.Meyer-Stamer, U.Harmes, How to Promote
Clusters, 2005
[3] A se
vedea Opinia CNP din 07.08.2013 cu privire la reforma cadrului institutional de
gestionare a cercetărilor.
[4] P.31 European Commission, The Concept of
Clusters and Cluster Policies and their role for Competitiveness and
Innovation, SEC (2008) 2637
[5] P.53-63 The Cluster Policies Whitebook, Th.Anderson, S.S.Serger,
J.Sorvik, E.W.Hansson, The Competitive Institute