Cu privire la atribuţiile Prim-ministrului şi ale viceprim-miniştrilor , şedinţa Cabinetului de Miniştri din 20.07.2013[EN]
Cu privire la atribuţiile Prim-ministrului şi ale viceprim-miniştrilor , şedinţa Cabinetului de Miniştri din 20.07.2013[RO]
Cu privire la atribuţiile Prim-ministrului şi ale viceprim-miniştrilor , şedinţa Cabinetului de Miniştri din 20.07.2013[RU]
Cabinetul de Miniştri are o marjă
largă pentru organizarea activității sale.
Totodată, propunem cîteva observaţii relevante pentru eficientizarea organizării
interne a Cabinetului de Miniştri, în contextul subiectului dat:
a) Organizarea responsabilităţilor în cadrul Cabinetului ar trebui să
fie consistentă
cu domeniile de politici (spre exemplu: blocul securitate şi ordinea
publică, blocul economie şi finanţe, blocul social, educaţie, sănătate şi
cultură, etc.)[1]. În
acest sens, Agenţia Moldsilva se va regăsi în același bloc de politici cu Ministerul Mediului sau Ministerul Agriculturii şi
Industriei Alimentare, Autoritatea Aeronautică Civilă – alături de Ministerul
Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, iar domeniul educaţiei – în
cadrul blocului social.
b) Coordonarea activităţilor în cadrul
Cabinetului de miniștri se organizează, de regulă, în
format de comitete ale Cabinetului, formate în jurul domeniilor importante de
politici, care pot fi conduse de către Miniştrii desemnaţi sau Miniştrii
coordonatori (în cazul Republicii Moldova, de către viceprim-miniştrii) cu sau
fără portofoliu. În acest sens,
repartizarea consistentă, de principiu, pe domeniile de politici coordonate de
Miniştrii desemnați descrie comitetele de
autoorganizare. Comitetele pot avea pre-şedinţe ale şedinţelor Cabinetului
pentru a ajunge la consensul asupra unei politici specifice.
c) Tradiţia democratică nu cunoaşte precedente în
care Miniştrii desemnaţi sunt responsabili pentru relaţiile de coordonare
cu unele instituţii autonome. În speţă, ne referim la Banca Naţională,
Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Consiliul Concurenţei, etc., pentru că
aceste autorităţi, pe de o parte, sunt autonome şi independente, iar pe de altă
parte, au atribuții directe de politici pe mai multe
domenii.
http://www.gov.md/sedinteview.php?l=ro&idc=495&id=6571
[1] Cabinet Handbook 2012 al Guvernului Australiei, pnct. 37, 8, 33, 35-40, The Cabinet Manual al Guvernului Britanic, pnct. 4.8-4.13, Cabinet Manual 2008 al Noii Zelandei.