Declaraţia reprezentanţilor societăţii civile cu privire la evoluţia situaţiei în raioanele de est ale RM

Declaraţia reprezentanţilor societăţii civile cu privire la evoluţia situaţiei în raioanele de est ale RM


Declaraţia reprezentanţilor societăţii civile cu privire la evoluţia situaţiei în raioanele de est ale Republicii Moldova

Regimul din raioanele de est ale Republicii Moldova este un instrument de exercitare a controlului din partea Federaţiei Ruse asupra comportamentului şi destinului Republicii Moldova. Cert este că Federaţia Rusă nu doreşte ca Republica Moldova să se consolideze în calitate de stat de drept democratic în baza unui parteneriat oferit de UE.

În pofida comportamentului iresponsabil al clasei politice moldoveneşti, la 30 mai curent s-a reuşit depăşirea crizei politice prin instituirea noului Guvern, recent au fost încheiate negocierile cu privire la Acordul de Asociere UE-Republica Moldova şi, pe această cale, s-a păstrat şansa de a atinge punctul, când perspectiva europeană va deveni ireversibilă pentru Republica Moldova. Summitul UE de la Vilnius, programat pentru 28-29 noiembrie 2013, urmează să consolideze perpectiva de existenţă a Republicii Moldova în calitate de stat suveran, membru al familiei europene din care face parte lingvistic, cultural şi istoric.

Însă, procesul sinuos de apropiere a Republicii Moldova de UE a fost acompaniat de politicile de anexare a raioanelor de est ale Republicii Moldova, promovate de Federaţia Rusă. Desemnarea lui Dmitrii Rogozin drept „reprezentant special al Preşedintelui Rusiei pentru Transnistria” la 21 martie 2012, vizitarea scandaloasă a raioanelor de est ale Republicii Moldova de către Anatolii Serdiukov, ministrul apărării al Federaţiei Ruse, la 12 aprilie 2012, înzestrarea unităţilor militare ruseşti cu armament şi unităţi de transport noi, şirul de aplicaţii militare cu trageri de luptă în scopul „ripostei atacului teroriştilor din dreapta Nistrului” sunt doar câteva elemente din acest scenariu. Cert este că, pe măsura apropierii Summitului UE de la Vilnius, sporeşte riscul de provocări intenţionate a confruntărilor armate în zona de securitate în scopul compromiterii perspectivei europene a Republicii Moldova.

Constatăm şi de astă dată, că acţiunile administraţiei de la Tiraspol se încadrează perfect în acest scenariu. Ideea aberantă de mutare a „Sovietului Suprem” de la Tiraspol în Bender/Tighina - localitate cu regim sporit de securitate, este doar un element din şirul acţiunilor provocatoare. Este bine cunoscut faptul că proiectul pretinsei legi cu privire la „frontiera de stat” a început să fie vehiculat la Tiraspol încă în 2012. Faptul că Evghenii Şevciuk a “promulgat” acest act anume acum, la 10 iunie 2013, demonstrează că se urmăreşte scopul torpilării procesului de negocieri, care asigură un minim de comunicare între ambele maluri ale Nistrului şi stabilitate în regiune, şi, pe această cale, dezlegarea mânilor pentru orice acţiuni distructive la adresa Republicii Moldova. Intenţiile de a aplica prevederile acestui act în localitatea Varniţa şi cele din raionul Dubăsari cu începere din 25 iunie curent, pe teritoriul controlat de Republica Moldova, urmăreşte scopul provocării unui conflict armat cu implicarea unităţilor militare ale Federaţiei Ruse, conform precedentului din 1992.
Fiind conştienţi de gravitatea situaţiei, facem un apel către OSCE şi Ucraina, deţinătoarea preşedinţei în OSCE, şi care dispune de pârghii eficiente de exercitare a controlului asupra situaţiei în raioanele de est ale Republicii Moldova, să nu admită declanşarea vreunui conflict armat în regiunea Transnistreană şi alimentarea acestuia din exterior.

Cerem ca UE şi SUA, în calitate de parteneri ai Republicii Moldova, care au investit în procesul de democratizare şi consolidare a Republicii Moldova, să manifeste o vigilenţă maximă şi să anticipeze posibila degradare a situaţiei în zonă.

Ca şi reprezentanţi ai societăţii civile, suntem conştienţi că declanşarea scenariilor distructive pe teritoriul ţării noastre va afecta perpspectiva depăşirii problemelor existente în interiorul ţării şi normalizării relaţiilor dintre Republica Moldova şi Federaţia Rusă. Iată de ce, solicităm respectarea onestă de către Federaţia Rusă a prevederilor Tratatului de prietenie şi colaborare cu ţara noastră, semnat la 19 noiembrie 2001. Considerăm că Federaţia Rusă are de ales care va fi imaginea ei în societatea moldovenească.
Facem un apel la adresa locuitorilor din raioanele de est ale Republicii Moldova – ostatici ai regimului şi politicilor promovate prin intermediul lui, să nu să se lase folosiţi în calitate de „carne de tun”. Consolidarea statalităţii moldoveneşti în baza parteneriatului Republicii Moldova cu UE şi reîntregirea teritorială a ţării noastre este singurul scenariu pozitiv pentru oamenii de bună credinţă de pe întreg teritoriul Republicii Moldova.

Cerem ca structurile de stat ale Republicii Moldova să ia o atitudine fermă faţă de posibilele provocări, să nu să se lase atrase în capcanele pregătite şi să continue ferm parcursul european al Moldovei.
Considerăm că clasa politică din Republica Moldova se va compromite definitiv şi ireversibil dacă şi-n acest moment decisiv pentru statalitatea Republicii Moldova nu va reuşi să se manifeste în calitate de reprezentanţi ai poporului, nu va depune efortul colectiv maxim posibil pentru evitarea scenariilor distructive, impuse din exterior, nu va mobiliza întreagă societate moldovenească pentru apărarea viitorului ei comun.

Semnatari:
Vasile Nedelicuc, Arcadie Barbaroşie, Oazu Nantoi, Victor Chirilă, Igor Boţan, Viorel Cibotaru, Radu Brabie, Anatol Ţaranu, Natalia Morari, Iurie Pântea, Sergiu Ostaf
CNP, CREDO, IPP, IESPM, APE,

Chişinău
17 iunie 2013

Share: