Implications of the Referendum for Introducing the Object “Fundamentals of Orthodoxy” into Pre-University Education[EN]
Implicaţiile desfăşurării referendumului pentru introducerea predării obiectului Bazele Ortodoxiei în învăţământul preuniversitar[RO]
Предпосылки проведения референдума по вопросу введения преподавания предмета «Основы православия» в школы[RU]
Implicaţiile desfăşurării referendumului pentru introducerea predării obiectului Bazele Ortodoxiei în învăţământul preuniversitar
Termenii
de desfăşurare a referendumului republican coincid şi se suprapun cu perioada
de desfăşurare a alegerilor parlamentare (din toamna anului 2010) şi chiar a
alegerilor locale generale (din primăvara anului 2011), astfel dând
referendumului republican o puternică şi preponderentă încărcătura politică.
Conform prevederilor Constituţionale, Parlamentul urmează a fi dizolvat după
data de 16 iunie 2010 (conform practicii constituţionale europene şi a
recomandărilor Comisiei de
Conform prevederilor art. 75
(1) a Constituţiei doar cele
mai importante probleme pot fi supuse referendumului. Codul electoral în
art. 143 reiterează această normă, specificând problemele de importanţă majoră.
Art. 147 prescrie situaţii în care referendumul nu poate avea loc, problema în
cauză nu se regăseşte în lista restricţiilor. CEC urmează să verifice cît de
importantă este problema supusă referendumului şi nu doar să accepte oricare
întrebare pentru a iniţia procedura dată. iniţierea referendumului care are ca
obiect un domeniu care atinge drepturile omului în primul rînd nu trebuie supus
referendumului şi în al doilea rînd nu poate fi supus unui referendum popular.
CEC a înregistrat ilegal grupul de iniţiativă şi prin
faptul că a admis formularea întrebării
şi textului a fi supus referendumului într-un mod imprecis şi incorect. CEC
trebuie să verifice întrebarea şi nu simplu să o accepte. Cerinţa de formulare
a întrebării este expusă în alin. 5
al art. 152 care cere o formulare precisă şi corectă a întrebării preconizate a
fi supuse referendumului.
Codul electoral are o deficienţă în privinţa faptului că
subiectele care urmează a fi abordate în cadrul referendumului legislativ nu
sunt evaluate apriori din perspectiva conformării la prevederile
constituţionale. Prin urmare unele iniţiative propuse spre referendumul
legislativ pot veni vădit în contradicţie cu prevederile Constituţionale.
Propunerea de introducere în învăţămîntul preuniversitar
a Bazelor Ortodoxiei contravine direct art. 31, art. 35 din Constituţie şi art.
4 din Legea Învăţămîntului, prin urmare, propunerea dată nu poate fi pusă spre
referendum fără a fi supusă unei revizuiri de compatibilitate cu Constituţia
RM. Sub acelaşi aspect proiectul de lege menţionat intră în contradicţie cu
art.31 alin.(4) al Constituţiei care stabileşte că „Cultele religioase sînt autonome, separate de stat ...”. Luînd în
consideraţie faptul că iniţiativa în cauză privind iniţierea referendumului
republican în efect este de caracter constituţional
(deoarece practic va submina prevederile constituţionale), şi nu de caracter
pur legislativ, iniţiativa respectivă a fost greşit calificată ca fiind
„referendum republican legislativ” şi, respectiv, urma să fie respinsă ca avînd
la bază calificare greşită.