Implicaţiile desfăşurării referendumului pentru introducerea predării obiectului Bazele Ortodoxiei în învăţământul preuniversitar

Implicaţiile desfăşurării referendumului pentru introducerea predării obiectului Bazele Ortodoxiei în învăţământul preuniversitar

Implications of the Referendum for Introducing the Object “Fundamentals of Orthodoxy” into Pre-University Education[EN]
Implicaţiile desfăşurării referendumului pentru introducerea predării obiectului Bazele Ortodoxiei în învăţământul preuniversitar[RO]
Предпосылки проведения референдума по вопросу введения преподавания предмета «Основы православия» в школы[RU]



Implicaţiile desfăşurării referendumului pentru introducerea predării obiectului Bazele Ortodoxiei în învăţământul preuniversitar



Înregistrarea grupului pentru organizarea referendumului s-a realizat cu încălcarea procedurii de iniţiere a actului decizional în baza legii 239, art. 8 (etapele asigurării transparenţei), art. 9 (termenii) pe motivul că părţile interesate trebuie anunţate despre iniţierea procesului decizional cu 15 zile înaintea datei de examinare şi adoptare a deciziei. încălcarea procedurii de anunţare a şedinţei  CEC care în baza Codul Electoral art.25 (2) (şedinţele CEC) trebuie să aibă loc cu 48 de ore înaintea şedinţei. Lipsa de transparenţă în procesul decizional are efecte negative asupra calităţii procesului decizional, ştirbeşte imaginea autorităţii publice şi privează părţile interesate să contribuie cu recomandări şi opinii asupra obiectului actului decizional.

Termenii de desfăşurare a referendumului republican coincid şi se suprapun cu perioada de desfăşurare a alegerilor parlamentare (din toamna anului 2010) şi chiar a alegerilor locale generale (din primăvara anului 2011), astfel dând referendumului republican o puternică şi preponderentă încărcătura politică. Conform prevederilor Constituţionale, Parlamentul urmează a fi dizolvat după data de 16 iunie 2010 (conform practicii constituţionale europene şi a recomandărilor Comisiei de la Veneţia), liderii politici care formează majoritara actuală au anunţat pentru septembrie-noiembrie 2010 organizarea alegerilor Parlamentare şi a referendumului constituţional privitor la modificarea art. 78. Prin urmare, în condiţiile art. 145 nu este practic posibilă desfăşurarea unui alt referendum republican.

Conform prevederilor art. 75 (1) a Constituţiei doar cele mai importante probleme pot fi supuse referendumului. Codul electoral în art. 143 reiterează această normă, specificând problemele de importanţă majoră. Art. 147 prescrie situaţii în care referendumul nu poate avea loc, problema în cauză nu se regăseşte în lista restricţiilor. CEC urmează să verifice cît de importantă este problema supusă referendumului şi nu doar să accepte oricare întrebare pentru a iniţia procedura dată. iniţierea referendumului care are ca obiect un domeniu care atinge drepturile omului în primul rînd nu trebuie supus referendumului şi în al doilea rînd nu poate fi supus unui referendum popular.

CEC a înregistrat ilegal grupul de iniţiativă şi prin faptul că a admis formularea întrebării şi textului a fi supus referendumului într-un mod imprecis şi incorect. CEC trebuie să verifice întrebarea şi nu simplu să o accepte. Cerinţa de formulare a întrebării este expusă în alin. 5 al art. 152 care cere o formulare precisă şi corectă a întrebării preconizate a fi supuse referendumului.

Codul electoral are o deficienţă în privinţa faptului că subiectele care urmează a fi abordate în cadrul referendumului legislativ nu sunt evaluate apriori din perspectiva conformării la prevederile constituţionale. Prin urmare unele iniţiative propuse spre referendumul legislativ pot veni vădit în contradicţie cu prevederile Constituţionale.

Propunerea de introducere în învăţămîntul preuniversitar a Bazelor Ortodoxiei contravine direct art. 31, art. 35 din Constituţie şi art. 4 din Legea Învăţămîntului, prin urmare, propunerea dată nu poate fi pusă spre referendum fără a fi supusă unei revizuiri de compatibilitate cu Constituţia RM. Sub acelaşi aspect proiectul de lege menţionat intră în contradicţie cu art.31 alin.(4) al Constituţiei care stabileşte că „Cultele religioase sînt autonome, separate de stat ...”. Luînd în consideraţie faptul că iniţiativa în cauză privind iniţierea referendumului republican în efect este de caracter constituţional (deoarece practic va submina prevederile constituţionale), şi nu de caracter pur legislativ, iniţiativa respectivă a fost greşit calificată ca fiind „referendum republican legislativ” şi, respectiv, urma să fie respinsă ca avînd la bază calificare greşită.

Share: