Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 1[EN]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 2[EN]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 4[EN]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 3[EN]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 1[RO]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 2[RO]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 4[RO]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 3[RO]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 1[RU]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 2[RU]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 4[RU]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Manifestaţiilor din 6-7 Aprilie 2009 Partea 3[RU]
Dintre Neglijenţă, Rea Intenţie şi Oportunităţi Ratate: Analiza Profundă a Manifestaţiilor şi Protestelor din perioada 6-7 Aprilie 2009
Mai multe constatări şi concluzii confirmă ipoteza că conducerea
forţelor de ordine a acţionat cu ştiinţa în cauză pentru a submina capacitatea
organelor de forţă de a menţine ordinea publică. Comportamentul dat a
deteriorat intenţionat aspectul paşnic al manifestaţiilor. Calitatea proceselor
decizionale este subminată prin neconstituirea Statului Major Operativ. Drept
rezultat, de facto procesul decizional a fost exercitat unipersonal. Deciziile
au fost luate fără o apreciere şi evaluare raţională şi argumentată a
situaţiei. Observăm aceste semne la fiecare dimensiune a obligaţiunilor
autorităţilor. Prin urmare, prestaţia autorităţilor poliţiei necesită o
investigaţie minuţioasă pentru a elucida cauzele acţiunilor date.
Studiul a examinat detaliat două ipoteze ale comportamentului poliţiei,
și anume: Ipoteza 1. Neglijenţa, capacităţi şi profesionalism inadecvat, şi
Ipoteza 2. Acţiuni premeditate în subminarea aspectului paşnic al
manifestaţiilor. Concluzia noastră este că deşi unele persoane responsabile,
unele unităţi ale poliţiei şi a forţelor de ordine, şi în special poliţişti
simpli au exercitat funcţiile sale cu bună intenţie, pe alocuri totuşi neavând
suficiente cunoştinţe şi echipament, conducerea politică, conducerea de vârf şi
o bună parte din conducători au acţionat premeditat în subminarea caracterului
paşnic al manifestaţiilor, au zădărnicit intenţionat capacitatea eforturilor
concertate de a face faţă situaţiei şi, prin urmare, sunt responsabili
totalmente de dezastrul creat.
Rolul provocatorilor şi persoanelor agresive nu a fost elucidat totalmente, nici în acest raport. Noi credem, că o parte din aceşti provocători au acţionat cu consimţământul forţelor de ordine, prin urmare au jucat rolul coloanei din spate pentru a degrada manifestările paşnice. Există cel puţin o parte din probe indirecte în acest sens. Autorităţile specializate pot face lumină în acest sens, inclusiv Ministerul Afacerilor Interne, SIS. Desigur, rolul unor segmente cuprinse de furie şi necontrolate de autorităţi a avut un efect de multiplicare a agresiunii. Însă acest efect de multiplicare a agresiunii nu ar fi fost posibil fără lipsă de acţiuni din partea autorităţilor.
Raportul de faţă este un efort de documentare sinceră şi directă a situaţiei din aprilie 2009. La acest raport au contribuit multe persoane de bună voie. O bună parte a acestui raport a fost preluată integral de comisia 7 aprilie. Regretăm, totuşi că partea analitică a raportului, capitolele 4, 5 şi 6, nu au fost luate în consideraţie în raportul oficial.