Opinia publica cu referire la proiectul de lege privind protectia speciala a copiilor in situatia de risc[EN]
Opinia publica cu referire la proiectul de lege privind protectia speciala a copiilor in situatia de risc[RO]
Opinia publica cu referire la proiectul de lege privind protectia speciala a copiilor in situatia de risc[RU]
Opinia publica cu referire la
Manipularea si coruperea opiniei publice de catre unele persoane publice cu
referire la proiectul de lege privind protectia speciala a copiilor in situatia
de risc
Luind in consideratie carentele sistemului actual de protectie a
copilului, in special la nivel local, inclusiv mecanismul prea permisiv de
separare copiilor de familie si de institutionalizare a copiilor, carente in identificarea
si asistenta la timp a familiilor de parinti, incurajam factorii decizionali sa continue reformele initiate din domeniul
protectiei copilului si familiei si sa adopte acest Proiect de lege.
Acest proiect de lege vine sa corecteze deficientele existente si are ca
scop imbunatatirea suportului oferit familiilor ai asigurarea protectiei mai
adecvate a copilului de factorii de violenta, in conformitate cu Conventia
ONU privind Drepturile Copilului.
Ne surprinde reactia unor
persoane (publice) care enunta in public
opinii nedocumentate, nefondate si chiar, in unele situatii, vadit eronate
asupra proiectului de lege.
Proiectul de lege promoveaza protectia copilului si previne separarea
acestuia de mediul familial, prin crearea mecanismului strict de evaluare a
cazurilor in exclusivitate exceptionale, in care copilul poate fi separat de
familie, prioritate fiind sprijinirea
familiei, regasirea locului copilului in familia extinsa. Acesta precizeaza
competentele autoritatilor tutelare in procesul de identificare si gestionare a
situatiilor de risc si in cazul separarii acestora de familie. Proiectul defineste
notiunile cheie de protectie a copilului, anterior acestea nu aveau certitudine
de interpretare (ex.: copil in situatie de risc, copil separat de parinti,
copil abandonat).
Proiectul
de lege a fost consultat cu societatea civila activa in domeniul protectiei
copilului si familiei chiar de la etapa elaborarii conceptului legii. A fost consultat
si in sedinţe largite cu reprezentantii organizatiilor de profil
si institutiile de stat, astfel incit transparenta sa decizionala a fost
asigurata (inclusiv Avocatul parlamentar
T.Plamadeala care a venit cu o propunere tehnica).
Solicitam Parlamentului RM sa nu ezite in privinta adoptarii
acestui proiect de lege, astfel demonstrind ca ratificarea Conventiei ONU
privind Drepturile Copilului este urmata (chiar si daca abia peste 23 de ani),
de actiuni si politici concrete, care asigura realmente protectia drepturilor
copiilor in Republica Moldova.
Informatii suplimentare:
Ca urmare a aprobarii legii, reglementarea
Codului Familiei cu referire la raporturile juridice între soti, între parinti si
copii, vor ramine intacte. Din Codul Familiei urmeaza sa fie exclus doar
capitolul privind protectia copiilor ramasi fara ocrotire parinteasca, domeniu
care nici pina in prezent nu-si avea locul intr-un Cod al Familiei. Proiectul
de lege vine sa inverseze accentele Codului actual al Familiei in sensul
dezinstitutionalizarii copiilor.
Proiectul de lege va asigura
un cadru decizional si operaţional privind aplicarea formelor de protectie
copiilor ramasi fara ocrotire parinteasca, privind determinarea statutului
copiilor in sistemul de protectie. (Pina in prezent avem mii de copii care se
afla in sistemul rezidential de 5–7 ani de zile, separati abuziv de familiile
lor, avem sute de copii cu statut nedeterminat, mii de copii in ingrijire
neformala (neoficiala) cu bunici, rude, vecini, ca rezultat al plecarii parinţilor
la lucru peste hotare). Se va clarifica rolul exact al unitatilor administrativ
- teritoriale de nivelul I si II, care nu sint clar determinate la moment,
cooperarea in domeniul protectiei copilului intre autoritatile si institutiile
cu competente in domeniu. Proiectul va fi pus
in aplicare de specialisti din sistemul
de protectie al copilului si familiei, numar care ar putea sa creasca
pina la 3000, la nivel de APL1, in primarii. Se completeaza prevederile Codului
familiei (art. 71 şi 72) anume in scopul controlului si verificarii actiunilor
autoritatilor competente, in special a specialistilor din domeniul protectiei
copilului.
Semnatarii:
- Mariana Ianachevici, Presedinte Alianţa ONG-urilor active in protectia
drepturilor copiilor si familiei,
- Stela Grigoras, Presedinte Asociatia Obsteasca “Parteneriate pentru fiecare
copil”
- Daniela Simboteanu, Preşedinte Centrul National de Prevenire a Abuzului
Fata de Copii,
- Cezar Gavriliuc, Presedinte Centru de informare si documentare privind
drepturile copilului,
- Sergiu Ostaf, Director Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului, Presedinte
Consiliul Naţional pentru Participare (CNP).