Opinia CReDO pentru CNP cu privire la aprobarea proiectului de lege pentru modificarea si completarea unor acte legislative (finanеarea partidelor politice)
OZ a Cabinetului de Ministri din 19.06.2013.
1.1 Subiectul 5 Privind aprobarea proiectului de lege pentru modificarea si completarea unor acte legislative (finantarea partidelor politice)
Sustinem integral adoptarea proiectului de lege. Organizatiile membre ale CNP au participat activ la elaborarea proiectului de lege.
Totodata, propunem 4 modificari specifice, care vor asigura reprezentarea mai echitabilДѓ a femeilor, asigura transparenta mai buna a finantelor si activiza instrumentele civice de responsabilizare a competitorilor electorali:
1) (inadmisibilitatea subordonarii secundare in sectorul public) La Art. I, pnct 8. Modificarea art. 26-1 (1) propusa prin crearea institutiei publice findate de Comisia Electorala Cenrala nu poate fi sustinuta pe motiv ca o autoritatea publica autonoma nu poate constitui o relatie de principal-agent, astfel sa existe o institutie publica cu subordonarea secundara. Argumentarea data se bazeaza pe principiile de functionare si organizare a sectorului public in baza OECD.
2) (obligativitatea prezentarii rapoartelor in forma electronica) La Art. I, pnct 14, modificarea art. 38-2 (2) alin (1) sa fie completata cu prezentarea rapoartelor in forma tiparita cu semnatura persoanei responsabile si in forma electronica in formatul secificat de Comisia Electorala Centrala. Aceasta masura va facilita accesul la informatiile financiare prezentate si va imputernici partile interesate in promovarea interesului public.
3) (dreptul persoanelor terte si interesate sa depuna contestatii in interesul public pentru promovarea integritatii campaniilor de finantare) La Art.I, pnct 16, modificarea art.65, este necesar sa fie introdus principiul proportionalitatii de aplicare a sanctiunilor pecuniare, prin care aplicarea graduala propotionala pericolului public. In mod practic adoptarea hotaririii de anulare a concurentului electoral trebuie precedata de aplicarea sanctiunilor, ulterior privarea dreptului de a folosi o parte de donatii financiare, ulterior suspendarea pentru anumita perioada, etc. Anularea inregistrarii concurentului electoral este o masura exceptionala, aplicata dupa epuizarea altor sanctiuni si doar in conditii in care alte masuri nu sunt eficiente.
4) (stimulente fianciare de la bugetul de stat pentru locul electoral al candidatilor la functia de deputat al femeilor) La Art. IV, pnct 4, modificarea art.27 necesita precizare prin care pina la 20% din sursele financiare sa fie acordate in functie de prezenta pe listele electorale a femeilor in formula alternaa si, simultan, reducerea cu cel putin 10% din finantare din bugetul de stat, in cazul in care nu este asigurat cel putin 40% din candidati femei, proportional in ierarhia candidatilor. Respectiv vor fi reduse de la 50% la 40% alocarea surselor financiare in art.27(1) in alin a) si b).