Cu privire la modificarea Regulamentului privind vinzarea actiunilor proprietate publica la Bursa de Valori, aprobat prin Hotarirea Guvernului nr.145 din 13 februarie 2008[EN]
Cu privire la modificarea Regulamentului privind vinzarea actiunilor proprietate publica la Bursa de Valori, aprobat prin Hotarirea Guvernului nr.145 din 13 februarie 2008[RO]
Cu privire la modificarea Regulamentului privind vinzarea actiunilor proprietate publica la Bursa de Valori, aprobat prin Hotarirea Guvernului nr.145 din 13 februarie 2008[RU]
Cu privire la
modificarea Regulamentului privind vinzarea actiunilor proprietate publica la Bursa de Valori, aprobat prin
Hotarirea Guvernului nr.145 din 13 februarie 2008 (extinderea pînă la 30 de zile a perioadei de
plasare a comunicatului informativ)
Susţinem
extinderea de la 20 la 30 de zile a perioadei de plasare a comunicatului
informativ privind vînzarea acţiunilor proprietate publică. Totodată, formulăm
o serie de recomandări absolut necesare de fortificare a transparemnţei
procedurii de privatizare, inclusiv prin Bursa de Valori. În acest copntext reiterăm
Opinia CNP din 11.09.2013 la subiectul nr. 3[i]
în care recomandăm extinderea perioadei, dar şi asigurarea exigenţelor mai mari
pentru transparenşa procedurii de privatizare.
Procedura
de privatizare conform cadrului legislativ actual se poate realiza prin[1]
1) vînzare la Bursa de Valori sau 2) vînzare prin licitaţii cu strigare.
Legislaţia actuală nu asigură transparenţa adecvată. Aceasta prevede doar: 1)
informarea potenţialilor investitori despre procesul de privatizare[2],[3],[4]
şi 2) Informarea societăţii despre rezultatele procesului[5].
Standardele internaţionale
relevante stipulează realizarea procedurii de vînzare
în baza principiilor transparenţei, egalităţii şi echităţii procesului
competitiv, inclusiv:
1.
Anunţarea licitaţiei publice DESCHISE[6]
cu enunţarea criteriilor de evaluare a propunerilor de privatizare[7]
şi cu consultarea prealabilă a părţilor interesate[8]
(consultarea necesităţii şi a prevederilor Contractului) prin plasarea
informaţiei pe fiecare obiect al privatizării. Termenul sau perioada
desfăşurării procedurii va fi una suficientă[9],
2.
Plasarea publică a listei aplicanţilor şi celor selectaţi pentru participare în
procesul de privatizare,[10]
inclusiv a explicaţiilor privind decizia de a nu admite unii aplicanți, dacă
aceştia există, la procesul de privatizare,[11].
3.
Formularea deciziei finale şi publicarea Contractului final semnat,
4.
Publicarea rapoartelor postprivatizare şi informaţiilor despre întreagă
procedura descrisă pe pagina electronică a autorităţii responsabile de acest
proces[12].
Garanţiile
transparenţei şi reducerii asimetriei informaţionale privind oportunitatea de participare
la privatizare constituie un pericol pentru funcţionarea relaţiilor de piaţă
adecvate şi reduce încrederea cetăţenilor în procesul de privatizare. Astfel, este
necesară completarea prevederilor privind obligaţiile pozitive de publicare pe
pagina electronică a APP a următoarelor date:
1)
aplicarea cerinţelor legii cu
privire la transparenţa decizională pentru fiecare privatizare individuală, în
special în cazul privatizărilor importante[13],[14]
(Legea cu privire la transparenţa decizională, prin extinderea perioadei de
anunţ),
2)
publicarea listei aplicanţilor şi
celor selectaţi, cu argumentarea pentru neselectare,
3)
publicarea deciziei finale şi a
contractului de vînzare cu clauzele de implementare,
4)
publicarea rapoartelor periodice
şi deciziilor relevante privind monitorizarea post-privatizare.
În procesul de privatizare stabilirea preţului
de vînzare a acţiunilor statutului pe piaţa secundară necesită revizuire[15].
Perioada pentru stabilirea ordinului I a preţului de piaţă a acţiunilor trebuie
clar specificată în regulamentul în cauza, deasemnea condiţiile de anulare a
acestui procedeu în cazul în care acesta nu este respectat de comisia
responsabilă.
[1] Legea privind administrarea şi deetatizarea
proprietății publice (nr.121 din 2007 - Legea), HG cu privire la aprobarea
Regulamentului privind vânzarea acţiunilor proprietate publică la Bursa de Valori (HG nr.145, din 13.02.2008 –
Regulament 1), HG cu privire la aprobarea Regulamentului privind
licitaţiile cu strigare şi cu reducere (nr.136 din 10.02.2009 – Regulament 2)
[2] Legea 121-2007 în art. 7 g) prevede informarea potenţialilor
investitori şi societăţii despre desfăşurarea procesului de privatizare şi
rezultatelor
[3] art. 11 al Regulamentului 145-2008 prevede publicarea cu 15 zile
înainte de începere licitaţiei publicarea în Monitorul Oficial şi în presă
comunicatului,
[4] în art.16 al Regulamentului 2, 136-2009 prevede publicarea
comunicatului privind expunerea la vînzare, şi publicarea în Monitorul Oficial
cu cel puţin 10 zile înainte de punerea acţiunilor la vînzare
[5] Art. 8 din Lege i) întocmirea rapoartelor
anuale privind rezultatele administrării proprietăţii publice şi prezentarea
lor Guvernului şi organului abilitat; j) informarea societăţii civile despre
activitatea ramurii;
în art. 19
al Regulamentului 145-2008 prevede înregistrarea participanţilor în timpul
desfășurării licitaţiei, (art.17) obligaţia Bursei de Valori de a publica
aceste informaţii.
[6] Legislaţia Republicii Moldova nu prevede posibilitatea organizării
transferului proprietăţii publice prin proceduri ÎNCHISE, de asemenea
Legislaţia cu privire la parteneriatul public-privat (inclusiv concesiuni) nu
prevede posibilitatea procedurilor ÎNCHISE.
[7] A thorough and independent valuation of SOEs
prior to privatization is generally very helpful in ensuring a positive
outcome. Measures to safeguard the integrity of the procedures and avoid
conflicts of interest among the valuators are strongly advised. Din OECD
Guidelines for Privatization, p. 23, 2010.
[8] Transparency 18. A primary goal of
any privatization program should be to ensure that transparency is maintained
in every transaction. This can be done at two levels. First, the laws and
regulations supporting the program should require the maximum publicity and
openness in the workings of the privatization agencies consistent with normal
requirements of commercial confidentiality. Second, individual transactions
should be conducted under well-publicized competitive bidding procedures,
encouraging the widest possible range of domestic and foreign investors to
participate. Competitive bidding should maximize sales proceeds while
maintaining public confidence in the integrity of the process. World Bank
Principles on Privatization, 2002.
Practica organizării conferinţelor prealabile: http://www.cityofchicago.org/city/en/depts/dps/supp_info/2011_prebid_conferenceattendees.html
[9] 24. The general principles for a public tendering process are:
(a) The tender notice should be widely
publicized and should provide summary information on the assets, should fix the
date of bidding and should invite prospective bidders to obtain the tender
document; World Bank Guidelines on privatisation, 2002
[10] It is more fair and efficient to work through
pre-qualification following by bidding among the selected candidates than
allowing the targeting to interfere with the selection of individual buyers;
Din OECD Guidelines for Privatization, p. 27, 2010.
[11] Full disclosure of any preferred potential
shareholders, the selection criteria and the objectives these shareholders are
expected to pursue following privatisation. Din OECD Guidelines for Privatization,
p. 27, 2010
[12] Privatisation needs to be subject to
independent oversight from an auditing body such as a supreme auditing
institution (SAI), which is well resourced and independent from the public
authorities engendering the privatisation process and those carrying it out.
The following considerations offer themselves: 1. Ideally every transaction
would be audited. If, because of resource constraints or other reasons, this is
not feasible then the transactions to be audited should be selected on the
basis of objective and fully transparent criteria. Din OECD Guidelines for
Privatization, p. 34, 2010
[13] The legal Framework of Transparency and Accountability within the
Context of privatization http://www.lwv.org/content/legal-framework-transparency-and-accountability-within-context-privatization
[14] High levels of transparency and
accountability must surround the privatisation process. In particular:
1. Regular
disclosure to parliament and the general public is of importance, though in
countries with few privatisations it may have, on cost efficiency grounds, to
be replaced by ad hoc reporting. 2. The authority charged with privatising,
as well as the auditing body. Din OECD Guidelines for Privatization, p. 34,
2010
[15] HG nr.775 din 14.06.2002 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la
stabilirea preţurilor de vînzare a acţiunilor statutului pe piaţa secundară a
valorilor mobiliară
[i] Politica
de privatizare are ca obiectiv: 1) atragerea investiţiilor private, inclusiv
externe, 2) stimularea competitivităţii. Totodată, considerăm că decizia
individuală de privatizare trebuie bazată pe raţionamentul economic şi social
justificat, în special în cazul domeniilor în care proprietățile şi
întreprinderile supuse privatizării deţin poziţiile de monopol sau poziţia dominantă
(a se vedea mai jos: produse de tutun, depozitare cereale, livrare energie
electrică, servicii aeriene, servicii aeroportuare, telefonie fixă, sectorul
bancar). Procedura de privatizare trebuie să fie conformă cu cele mai bune
practici şi standarde internaţionale în domeniul privatizării, şi să decurgă în
condiţiile de maximă transparenţă, corectitudine pentru interesul public în
evaluare a valorii proprietăţilor, şi egalitate de participare a tuturor
actorilor interesaţi în procesul de privatizare.
Hotărîrea Cabinetului de Miniştri din 11.09.2013
prevede: Transmiterea în sectorul privat a acţiunilor şi proprietăţilor
statului în peste 100 de întreprinderi prin procedura de privatizare. Agenţia
pentru Proprietatea Publică va gestiona procesul de privatizare care se va
desfăşura prin vînzarea la Bursa de Valori sau prin vînzare prin licitaţie cu
strigare. Printre cele mai importante proprietăţi publice reţinem:
A) în domeniul agro-industrial: 1) Barza Albă (100%
cota statului, 135 mln lei capital social), 2) Aroma (100%, 68 mln lei), 3)
Fabrica de fermentare a vinului Orhei (95%, 18 mln lei), 3) Vinuri Ialoveni
(79,6%, 67 mln lei), din care cu poziţia dominantă în industria produselor de
tutun 4) Tutun-CTC (90%, 1,2 mlrd lei), din care cu poziţia dominantă în
infrastructura depozitării cerealelor: 5) Combinatul de cereale (79,6%, 1,2
mlrd lei), 7) Cerealproiect (60%, 0,09 mln lei), 8) Celeare-Flor (83% cota
statului, 18 mln lei).
B) în domeniul industriilor: din care cu poziţia de
monopol natural în infrastructura livrării energiei electrice: 1) Reţele
Electrice Nord (100%, 1003,6 mlrd lei), 2) Reţele Electrice Nord-Vest (100%,
1003,6 mlrd lei), din care cu poziţia influentă în producerea energiei
electrice: 3) Centrala Electrică Nord (100%, 117 mln lei), 4) Nodul
Hidroenergic Costeşti (16 mln lei), şi altele: 5) Uzina Giuvaier (17 mln lei),
6) Floare-Carpet (59,5%, 60,8 mln lei),
C) în domeniul transporturilor şi comunicaţiilor: din
care cu poziţia dominantă în prestarea serviciilor aeriene: 1) Air Moldova (718
mln lei) ocupînd peste 65% din serviciile aeriene de pe aeroportul
Internaţional Chişinău, din care cu poziţia de monopol în prestarea serviciilor
aeroportuare: 2) Aeroport Catering, Aeroport Handling, Centrul aeronautic de
instruire (100%, 5, 2 şi 14 mln lei respectiv), din care cu poziţia de monopol
natural şi dominantă în serviciile de telefonie fixă: 7) Moldtelecom (100% cota
statului, 984 mln lei),şi altele: 3) Drumuri-Cahul, Rîşcani, Soroca, Ialoveni,
Cimişlia, Orhei, Criuleni, Căuşeni, Bălţi, Edineţi, Străşeni,
D) în domeniul bancar cu poziţia influentă: 1) Banca
de Economii (33.33%, 197,5 mln lei), 2) EuroCreditBanc (21.02%, 108 mln lei).
E) în domeniul hotelier: 2) Hotelul Chişinău (60%, 1,4
mlrd), 3) Hotelul Jolly Alone (34%, 24 mln lei E) în domeniul farmaceutic: 1)
Farmaco (94,6%, 24 mln lei).
F) în domeniul culturii: 1) Circul din
Chişinău (83.32%, 69.8 mln lei), 2) Combinatul Poligrafic (42 mln lei), 3)
Tipografia Centrală (24 mln lei), 4) Agenţia de Impresariat (63 mln lei), 5) Cinematografele
din Făleşti, Glodeni, Leova, Teleneşti, etc.
Mass Media
http://www.gov.md/public/files/ordinea_de_zi/16.10.2013/Intr08.pdfhttp://www.privesc.eu/Arhiva/18448/Conferinta-de-presa-cu-tema--Pozitia-CNP-privind-deciziile-Cabinetului-de-Ministri-din-16-10-2013-