To amend the Regulation on establishment conditions, calculation and payment of allowances for temporary disability and other social insurance. V.Buliga[EN]
Pentru modificarea Regulamentului cu privire la conditiile de stabilire, modul de calcul si de plata a indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca si altor prestatii de asigurari sociale. V.Buliga[RO]
Pentru modificarea Regulamentului cu privire la conditiile de stabilire, modul de calcul si de plata a indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca si altor prestatii de asigurari sociale. V.Buliga[RU]
Pentru modificarea Regulamentului cu
privire la conditiile de stabilire, modul de calcul si de plata a
indemnizatiilor pentru incapacitate temporara de munca si altor prestatii de
asigurari sociale. V.Buliga
OZ din 07.03.2013
(a se vedea opinia
CNP din 21.06.2012)
Credem
că sunt relevante cîteva întrebări Ministerului autor:
1) Dacă scopul legii este să reducă incapacitatea
temporară de muncă care apare din cauza condiţiilor inadecvate de muncă, atunci
cum se explică că patronul este responsabil pentru plata îndemnizaţiilor
inclusiv în cazurile incapacităţii de muncă datorită bolilor obişnuite şi
accidentelor nelegate de muncă?
2) A fost realizată evaluarea impactului de
reglementare în baza legii nr. 235? Care este posibilul impact de reglementare
asupra angajatorilor? Au fost examinate alte opțiuni de politici?
În opinia noastră, acestea modificări de Regulament
nu trebuie susţinut de principiu, pentru că:
a) Reprezintă o intervenţie nejustificată în
activitatea de antreprenoriat care îngreunează activitatea antreprenorilor din Republica
Moldova, în special cei cu mai mulţi angajaţi, și îi pune în poziția
concurențială nefavorabilă. Proiectul nu a fost suspus transparenţei
decizionale şi procedurilor obligatorii de evaluare a impactului
social-economic.
b) Din nota informativă şi din deducţie
reiese că sunt 2 probleme care contribuie la creşterea presupus nejustificată a
plăţilor de îndemnizaţii din bugetul de asigurare socială: a) condiţiile
inadecvate la locul de muncă şi b) abuz sau neregularităţi în eliberarea
certificatelor medicale care atestă incapacitatea. Însă modificarea propusă nu înlătură nici una din cauzele posibile.
Se creează impresia că politică propusă are un singur obiectiv, economisirea
plăţilor din bugetul de asigurare socială.
c) Modificarea propusă va
determina patronii, ca să evite plăţile de îndemnizaţii din veniturile proprii,
să dea preferinţa angajaţilor fără probleme de sănătate. Aceasta poate crea
situaţii de discriminare de facto în cîmpul muncii pe criteriul de stare a
sănătăţii.
d) Principiul de asigurare pentru
riscurile de incapacitate temporară de muncă presupune asigurarea angajatului
pentru toate situaţiile în care intervin aceste riscuri prin intermediul
plăţilor de asigurare. Fondul de asigurări sociale, pentru persoane asigurate
la locul de muncă, se constituie din contribuţiile obligatorii ale angajatului.
Executarea acestor plăți este sarcina patronului, iar gestionarea fondului este
efectuată de CNAS. Prin urmare impunerea obligaţiei patronului de a achita o
parte din indemnizaţie pentru riscurile survenite din contul propriu încalcă nu doar principiul de asigurare socială, dar şi reprezintă o intervenţie directă nejustificată a
statutului în activitatea de antreprenoriat.