Cu privire la aprobarea Avizului la proiectul de lege privind Codul de conduită a angajatului Centrului Naţional Anticorupţie[EN]
Cu privire la aprobarea Avizului la proiectul de lege privind Codul de conduită a angajatului Centrului Naţional Anticorupţie[RO]
Cu privire la aprobarea Avizului la proiectul de lege privind Codul de conduită a angajatului Centrului Naţional Anticorupţie[RU]
Opinia CReDO pentru CNP cu privire la aprobarea Avizului la proiectul de lege privind Codul de conduită a angajatului Centrului Naţional Anticorupţie
1.1 Subiectul nr. 4 Pentru
aprobarea Avizului la proiectul de lege privind Codul de conduită a
angajatului Centrului Naţional Anticorupţie, Dl. O.Efrim
În opinia noastră, Codul trebuie susţinut cu un tranşant
aviz pozitiv al Cabinetului de Miniştri. Această reglementare face parte din
obiectivele de realizare a Programului de Guvernare.
Proiectul Codului
este un prim exemplu de un Cod de conduită al unei instituţii responsabile de
ocrotire a normelor de drept. Proiectul Codului asimilează cele mai importante
practici internaționale, în special Recomandarea
Comitetului de Miniştri a Consiliului Europe 2000(10) privind codurile de
conduită a agenţiilor publice.
Considerăm ca sunt
necesare cîteva completări de principiu:
1)
Introducerea în art. 5 a unei
prevederi specifice prin care angajatul, în special în funcţie de conducere,
fiind în orice calitate (martor, în proximitate) cu referire la o situaţie sau
incident care trebuie raportat conform prezentului Cod, să fie obligat să
denunţe imediat acest caz către conducerea Centrului şi subdiviziunea de
securitate internă, şi după caz alte autorităţi competente. Totodată, în cazul
conflictului de interese sau a incompatibilităţii, angajatul de orice rang va
trebui să consulte şi să ia în considerare posibilitatea suspendării provizorii
din funcția pe care o deţine
pentru a nu prejudicia activitatea de constatare, de investigare a situaţiei
sau a incidentului.
2)
Introducerea unei prescripţii
clare de examinare a necesităţii demisiei sau de solicitare a opiniei
calificate din partea Colegiului disciplinar privind necesitatea acesteia, în
cazurile în care sunt constatate faptele de încălcare ale prezentului Cod care pot
afecta substanţial interesele CNA sau compromite grav funcţia publică.
3)
Fortificarea obligativităţii şi
respectării comportamentului nepolitic prin completarea art.9 cu un alineat nou
care va stipula că angajatul este obligat să ia măsuri rezonabile pentru a
evita utilizarea de către terţii a activităţii Centrului și rezultatelor acesteia în scopurile politice.
4)
Introducerea unei serii de
prevederi care vor reglementa instituirea, competenţele şi procedurile unui
organ specializat, spre exemplu Colegiul disciplinar, posibil din cadrul
Colegiului CNA, care va examina şi va interpreta aplicabilitatea Codului.
5)
Introducerea unei alternative de
raportare privind unele alegaţii sau suspiciuni, fie că şefului, fie că
subdiviziunii de securitate internă, sau după caz Colegiului disciplinar.
Modificare necesară în art. 12(3).