Opinia publica cu referire la proiectul de lege privind protectia speciala a copiilor in situatia de risc[EN]
Opinia publica cu referire la proiectul de lege privind protectia speciala a copiilor in situatia de risc[RO]
Opinia publica cu referire la proiectul de lege privind protectia speciala a copiilor in situatia de risc[RU]
Opinia publică cu referire la
Manipularea şi coruperea opiniei publice de către unele persoane publice cu
referire la proiectul de lege privind protecţia specială a copiilor în situaţia
de risc
Luînd în consideraţie carenţele sistemului actual de protecţie a
copilului, în special la nivel local, inclusiv mecanismul prea permisiv de
separare copiilor de familie şi de instituţionalizare a copiilor, carenţe în identificarea
şi asistenţa la timp a familiilor cu copii în situaţie de risc, incertitudinea
în stabilire statutului legal al copiilor separaţi de părinţi, încurajăm factorii decizionali
să continue reformele iniţiate din domeniul protecţiei copilului şi familiei şi
să adopte acest Proiect de lege.
Acest proiect de lege vine să corecteze deficienţele existente şi are ca
scop îmbunătăţirea suportului oferit familiilor şi asigurarea protecţiei mai
adecvate a copilului de factorii de violenţă, în conformitate cu Convenţia
ONU privind Drepturile Copilului.
Ne surprinde reacţia unor
persoane (publice) care enunţă în public
opinii nedocumentate, nefondate şi chiar, în unele situaţii, vădit eronate
asupra proiectului de lege.
Proiectul de lege promovează protecţia copilului şi previne separarea
acestuia de mediul familial, prin crearea mecanismului strict de evaluare a
cazurilor în exclusivitate excepţionale, în care copilul poate fi separat de
familie, prioritate fiind sprijinirea
familiei, regăsirea locului copilului în familia extinsă. Acesta precizează
competenţele autorităţilor tutelare în procesul de identificare şi gestionare a
situaţiilor de risc şi în cazul separării acestora de familie. Proiectul defineşte
noţiunile cheie de protecţie a copilului, anterior acestea nu aveau certitudine
de interpretare (ex.: copil în situaţie de risc, copil separat de părinţi,
copil abandonat).
Proiectul
de lege a fost consultat cu societatea civilă activă în domeniul protecţiei
copilului şi familiei chiar de la etapa elaborarii conceptului legii. A fost consultat
şi în şedinţe lărgite cu reprezentanţii organizaţiilor de profil
şi insituţiile de stat, astfel încît transparenţa sa decizională a fost
asigurată (inclusiv Avocatul parlamentar
T.Plămădeala care a venit cu o propunere tehnică).
Solicităm Parlamentului RM să nu ezite în privinţa adoptării
acestui proiect de lege, astfel demonstrînd că ratificarea Convenţiei ONU
privind Drepturile Copilului este urmată (chiar şi dacă abia peste 23 de ani),
de acţiuni şi politici concrete, care asigură realmente protecţia drepturilor
copiilor în Republica Moldova.
Informaţii suplimentare:
Ca urmare a aprobării legii, reglementarea
Codului Familiei cu referire la raporturile juridice între soţi, între părinţi şi
copii, vor rămîne intacte. Din Codul Familiei urmează să fie exclus doar
capitolul privind protecţia copiilor rămaşi fără ocrotire părintească, domeniu
care nici pînă în prezent nu-şi avea locul într-un Cod al Familiei. Proiectul
de lege vine să inverseze accentele Codului actual al Familiei în sensul
dezinstituţionalizării copiilor.
Proiectul de lege va asigura
un cadru decizional şi operaţional privind aplicarea formelor de protecţie
copiilor rămaşi fără ocrotire părintească, privind determinarea statutului
copiilor în sistemul de protecţie. (Pînă în prezent avem mii de copii care se
află în sistemul rezidenţial de 5–7 ani de zile, separaţi abuziv de familiile
lor, avem sute de copii cu statut nedeterminat, mii de copii în îngrijire
neformală (neoficială) cu bunici, rude, vecini, ca rezultat al plecării
părinţilor la lucru peste hotare). Se va clarifica rolul exact al unităţilor
administrativ - teritoriale de nivelul I şi II, care nu sînt clar determinate
la moment, cooperarea în domeniul protecţiei copilului între autorităţile şi
instituţiile cu competenţe în domeniu. Proiectul va
fi pus în aplicare de specialişti din sistemul
de protecţie al copilului şi familiei, număr care ar putea să crească
pînă la 3000, la nivel de APL1, în primării. Se completează prevederile
Codului familiei (art. 71 şi 72) anume în scopul controlului şi verificării
acţiunilor autorităţilor competente, în special a specialiştilor din domeniul
protecţiei copilului.
Semnatarii:
- Mariana Ianachevici, Preşedinte Alianţa ONG-urilor active în protecţia
drepturilor copiilor şi familiei,
- Stela Grigoraş, Preşedinte Asociaţia Obşteasca “Parteneriate pentru fiecare
copil”
- Daniela Simboteanu, Preşedinte Centrul Naţional de Prevenire a Abuzului
Faţă de Copii,
- Cezar Gavriliuc, Preşedinte Centru de informare şi documentare privind
drepturile copilului,
- Sergiu Ostaf, Director Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului,
Preşedinte Consiliul Naţional pentru Participare (CNP).