CReDO`s opinion on the draftlaw regarding public meetings

CReDO`s opinion on the draftlaw regarding public meetings

Opinia privind proiectul de lege cu privire la intruniri[EN]
Opinia privind proiectul de lege cu privire la intruniri[RO]
Opinia privind proiectul de lege cu privire la intruniri[RU]

 

Opinia CReDO la  proiectul de lege cu privire la intruniri



CReDO a formulat un Еџir de propuneri in vederea imbunatatirii proiectului de lege cu privire la intruniri, care poate fi accesat aici: http://particip.gov.md/proiectview.php?l=ro&idd=1274

1.Modificarea la articolul 3: notiunea intrunire cu un numar redus de participanti se completeaza in final cu sintagma motiv pentru care procedura ordinara de notificare nu este posibila sau necesara.

Dezaprobam modificarea propusa pentru ca sintagma propusa este parte componenta a notiunii de intrunire spontana, adica pentru ultima nu se poate realiza notificarea ordinara pentru ca este neplanificata. Intrunirea cu un numar redus de participanti nu necesita notificare pe motiv ca intrunirile putin numeroase nu reprezinta dificultati de acomodare in spatiul public si nu pe motiv ca este impractica procedura de notificare.

2. Articolul 4 se completeaza in final cu litera e) cu urmatorul cuprins: prioritatea interesului public, conform caruia intrunirile se pot desfasura astfel incit sa nu creeze obstacole pentru folosirea normala a drumurilor publice, a transportului in comun, functionarea institutiilor publice sau private, a celor de invatamint, cultura, sanatate si unitatilor comerciale.

Dezaprobam modificarea propusa pentru ca  contravine principiilor a) si d) ale articolului 4, adica proportionalitatea si prezumtia in favoarea desfasurarii intrunirilor. intradevar, exercitarea libertatii la intrunire poate justificat limita functionarea transportului public si folosirea normala a drumurior publice pentru ca libertatea intrunirilor este un drept constitutional.

3. La articolul 5: alineatul (1) se completeaza in final cu sintagma , dar nu in imediata apropiere a edificiilor institutiilor de stat, ambasadelor, precum si localurilor misiunilor diplomatice, institutiilor penitenciare, zona de frontiera de stat, distanta minima constituind 10 metri;alineatul (2) se completeaza in final cu sintagma in limita teritoriului indicat in declaratia prealabila de catre organizatorul intrunirii.

Dezaprobam modificarea propusa pentru ca stabilirea distanИ›ei minime de 10 metri de la edificiul instituИ›iilor publice mentionate pentru face impractica realizarea dreptului la intruire publica in preajma multor institutiilor publice. Actualmente norma prevede interzicerea de a bloca buna functionarea a institutiilor sau intrarea in aceste.

4. La articolul 5 alineatul (3) se completeaza in final cu sintagma si dupa coordonarea prealabila cu organele competente, elibereaza autorizarea privind montarea instalatiilor cu caracter provizoriu sau decizia motivata privind interzicerea montarii acestora.

Dezaprobam modificarea propusa pentru ca instaurarea procedurilor de autorizare suplimentare pentru montarea instalatiilor cu caracter provizoriu in esenta prevede instalarea a unei proceduri suplimentare pentru desfasurarea intrunirii publice. Procedura suplimentara nu poate fi perceputa decit ca o povara aditionala pentru intrunirile cu implicarea unui numar mai mare de participanti. In experienta monitorizarii intrunirilor publice in Republica Moldova in cele mai multe cazuri instalatiile cu caracter provizoriu semnifica instalatiile pentru comunicarea cu participantii la intruniri.

5. La articolul 12: la alineatul (2), sintagma si informeaza autoritatea administratiei publice locale se completeaza cu sintagma si organul teritorial de politie, iar sintagma autoritatii administratiei publice locale” se substituie prin cuvintul acestora.
Dezaprobam modificarea propusa pentru ca aceasta instituie o procedura dubla de notificare a intrunirii publice, la moment obligatia fiind in raport cu autoritatile publice locale. In vederea introducerii procedurilor de ghiseul unic, simplificarea procedurilor de notificare, consideram mult mai adecvat prevederea obligativitatii informarii imediate a politiei de catre autoritatea publica locala.

6. La articolul 18 alineatul (1): la litera a), sintagma sa desasoare intrunirea se substituie prin sintagma sa asigure desfasurarea pasnica a intrunirii si...

Dezaprobam modificarea propusa pentru ca punerea in obligatia organizatorilor asigurarea desfasurarii pasnice, organizatorii intrunirii publice pot contribui la desfasurarea pasnica a intrunirilor si nu asigurarea caracterului pasnic, ultima este sarcina organelor de protectie a ordinei publice.

7. La articolul 18 alineatul (1): la litera c) sa interzica participarea la intrunire, dupa caz, sa intreprinda masuri de indepartare a participarii persoanelor care prin modul de manifestare tulbura ordinea si linistea publica, isi ascund fata cu articole de imbracaminte sau alte accesorii, au asupra lor arme de orice fel, materiale explozive sau incendiare, substante iritant - lacrimogene sau cu efect paralizant, dispozitive pentru socuri electrice ori alte obiecte ce pot fi folosite pentru actiuni violente, obiecte cu care pot fi provocate leziuni corporale, iar in cazul in care aceЕџtia nu se supun, sa solicite interventia autoritatii administratiei publice locale si/sau a organelor de politie;

Dezaprobam modificarea propusa pentru ca punerea in obligatia organizatorilor interzicerea participarii la intrunirile publice a persoanelor care tulbura ordinea publicДѓ este sarcina organelor de protectie a ordinei publice. Mai mult ca atit, participarea persoanelor cu fata acoperita nu poate fi interzisa conorm standardelor internationale, cu exceptia in care ultimii sunt violenti.

8. Articolul 22 se completeaza cu alineatul (31) cu urmatorul cuprins:

(31) In cazul in care asupra fortelor de ordine se exercite violente care pun in pericol iminent viata, integritatea corporala sau sanatatea persoanei, sau cind exista indicii temeinice ca participanti pregatesc sau au comis o fapta ilegala, politia va intreprinde masurile legale pentru curmarea acestora si dispersarea intrunirii, facind exceptie de la prevederile alineatelor (1) - (3) ale prezentului articol.

Dezaprobam modificarea propusa pentru utilizarea dispersarii fortate a intrunirii este o masura exceptionala care se aplica doar in conditiile articolului 8 (intrunirile interzise), aplicarea procedurii prealabile in conditiile articolului 21 (Sistarea intrunirii), or prin aceasta modificare se propune ocolirea prevederilor mentionate. Aplicarea masurilor de dispersare fortata nu poate fi aplicata asupra intregii intruniri, ci dar doar in privinta persoanelor violente.


Mass Media

imagine: Proteste DA trm.md

Share: