Assessment of the Impact of Legislative Changes regarding Public Benefit on Public Organisations[EN]
Studiul Evaluarea Impactului Modificărilor Legislative referitoare la Utilitatea Publică asupra Organizaţiilor Obşteşti[RO]
Studiul Evaluarea Impactului Modificărilor Legislative referitoare la Utilitatea Publică asupra Organizaţiilor Obşteşti[RU]
Studiul Evaluarea Impactului Modificărilor Legislative referitoare
la Utilitatea Publică asupra
Organizaţiilor Obşteşti
Scopul studiului: Evaluarea impactului modificărilor adoptate în iunie anului 2010 la legea cu privire la asociaţiile obşteşti cu referire la utilitatea publică. Studiul răspunde la întrebările: Care este şi cum vor suporta costurile de conformare organizaţiile neguvernamentale şi industria în general ? Care este interesul organizaţiilor pentru statutul de utilitate publică? Ce urmează de efectuat pentru a pune în aplicare modificările adoptate, în special pentru a mitiga costurile administrative suplimentare create ?
Concluziile principale ale studiului:
Modificările adoptate implică
următoarele costuri suplimentare pentru organizaţiile neguvernamentale:
elaborarea rapoartelor anuale de activitate, inclusiv rapoartele financiare,
publicarea şi diseminarea largă a rapoartelor anuale de activitate, crearea
organului de supraveghere şi asigurarea funcţionalităţii structurii organizaţionale
interne.
Autorităţile publice vor suporta costuri suplimentare: asigurarea transparenţei în funcţionarea sa, publicarea tuturor organizaţiilor care deţin statutul de utilitate publică, elaborarea instrucţiunilor pentru reglementarea activităţii organizaţiilor de utilitate publică.
Recomandările principale ale studiului:
implementarea promptă a modificărilor
adoptate, în special, constituirea componenţei noi a Comisiei de certificare,
urmînd un proces transparent de selectare şi de numire a membrilor comisiei.
Elaborarea şi adoptarea cerinţelor şi modelelor specifice de raportare privind activităţile şi finanţele care urmează a fi prezentate de organizaţiile pentru obţinerea statutului de utilitate publică şi pentru raportarea anuală a acestora, cerinţele şi modelele urmează a fi recomabdate de către Comisia de certificare pentru a se adopta prin ordinul Ministrului Justiţiei.
Elaborarea şi adoptarea Regulamentului de funcţionare a Comisiei de certificare care va asigura transparenţa şi publicitatea acesteia.
Elaborarea şi adoptarea într-un termen
rezonabil a mecanismelor şi stimulentelor fiscale enumărate în legea actuală cu
privire la asociaţiile obşteşti şi în Strategia de consolidare a societăţii
civile, elaborarea instrumentelor de accesare a organizaţiilor de utilitate
publică la subvenţiile şi licitaţiile publice.
Participanţii au fost de acord că este important de a avea un dialog mai puternic cu autorităţi pentru a explica şi a demonstra beneficiile statutului de utilitate publică şi de asemenea de a desfăşura acţiuni de sensibilizare la nivel local.