Oтносительно полномочий премьер-министра и вице-премьеров

Oтносительно полномочий премьер-министра и вице-премьеров

Cu privire la atribuţiile Prim-ministrului şi ale viceprim-miniştrilor , şedinţa Cabinetului de Miniştri din 20.07.2013[EN]
Cu privire la atribuţiile Prim-ministrului şi ale viceprim-miniştrilor , şedinţa Cabinetului de Miniştri din 20.07.2013[RO]
Cu privire la atribuţiile Prim-ministrului şi ale viceprim-miniştrilor , şedinţa Cabinetului de Miniştri din 20.07.2013[RU]




Opinia CReDO pentru CNP cu privire la atribuţiile Prim-ministrului şi ale viceprim-miniştrilor , şedinţa Cabinetului de Miniştri din 20.07.2013

 

Cabinetul de Miniştri are o marjă largă pentru organizarea activității sale. Totodată, propunem cîteva observaţii relevante pentru eficientizarea organizării interne a Cabinetului de Miniştri, în contextul subiectului dat:

 

a)      Organizarea responsabilităţilor în cadrul Cabinetului ar trebui să fie consistentă cu domeniile de politici (spre exemplu: blocul securitate şi ordinea publică, blocul economie şi finanţe, blocul social, educaţie, sănătate şi cultură, etc.)[1]. În acest sens, Agenţia Moldsilva se va regăsi în același bloc de politici cu Ministerul Mediului sau Ministerul Agriculturii şi Industriei Alimentare, Autoritatea Aeronautică Civilă – alături de Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, iar domeniul educaţiei – în cadrul blocului social. 

 

b)      Coordonarea activităţilor în cadrul Cabinetului de miniștri se organizează, de regulă, în format de comitete ale Cabinetului, formate în jurul domeniilor importante de politici, care pot fi conduse de către Miniştrii desemnaţi sau Miniştrii coordonatori (în cazul Republicii Moldova, de către viceprim-miniştrii) cu sau fără portofoliu.  În acest sens, repartizarea consistentă, de principiu, pe domeniile de politici coordonate de Miniştrii desemnați descrie comitetele de autoorganizare. Comitetele pot avea pre-şedinţe ale şedinţelor Cabinetului pentru a ajunge la consensul asupra unei politici specifice. 

 

c)      Tradiţia democratică nu cunoaşte precedente în care Miniştrii desemnaţi sunt responsabili pentru relaţiile de coordonare cu unele instituţii autonome. În speţă, ne referim la Banca Naţională, Comisia Naţională a Pieţei Financiare, Consiliul Concurenţei, etc., pentru că aceste autorităţi, pe de o parte, sunt autonome şi independente, iar pe de altă parte, au atribuții directe de politici pe mai multe domenii.

 

                  http://www.gov.md/sedinteview.php?l=ro&idc=495&id=6571

                  http://www.gov.md/public/files/ordinea_de_zi/24.07.2013/Intr09.pdf

 



[1] Cabinet Handbook 2012 al Guvernului Australiei, pnct. 37, 8, 33, 35-40, The Cabinet Manual al Guvernului Britanic, pnct. 4.8-4.13, Cabinet Manual 2008 al Noii Zelandei.    

Share: