Opinion on CEC and of the Court of Appeal decisions on the exclusion of the party Patria

Opinion on CEC  and of the Court of Appeal decisions on the exclusion of the  party  Patria

Opinia CReDO privind deciziile CEC si a Curtii de Apel referitor la excluderea partidului Patria din cursa electorala[EN]
Opinia CReDO privind deciziile CEC și a Curții de Apel referitor la excluderea partidului Patria din cursa electorală[RO]
Opinia CReDO privind deciziile CEC și a Curții de Apel referitor la excluderea partidului Patria din cursa electorală[RU]

 

 

Opinia privind deciziile CEC si a Curtii de Apel referitor la excluderea

partidului Patria din cursa electorala

Rezumat

Sursele financiare din strainatate si originea acestora este neclara. Este evidenda concluzia necontestata de nici o parte implicata si de opinia publica despre introducerea de catre R.Usatii în Republica Moldova a sumelor considerabile de bani în numerar (in total cel putin in jur de 5 mln USD-declaratiile verbale R.Usatii) in perioada anului 2014. Nu se contesta, de facto, nici ca sursele financiare date au fost utilizate în perioada anului 2014 pentru promovarea vizibilitatii lui R.Usatîi (concerte, actiuni de caritate), adica in esenta in scopurile electorale ale acestui candidat si a partidului asociat.  In conditiile in care declaratia de venituri a lui R.Usatii nu atesta justificarea legala a sumelor date in Federatia Rusa (inregistrat in calitate de contribuabil)  si nici în Republica Moldova (nu este platitor de impozite pina in anul 2014), provenienta surselor financiare introduse este o problema de principiu (inclusiv suma declarata considerabil mai mica de cea introdusa in Republica Moldova).

Scopul si utilizarea de facto a resurselor financiare introduse in Republica Moldova de R.Usatii este incerta si poate reprezenta ingrijorarea majora. Lipseste informatia privind cheltuielile de vizibilitate efectuate de R.Usatii in perioada anului 2014 (competenta Inspectoratului Fiscal-evaluarea indirecta), nu este disponibila nici informatia privind cheltuielile efectuate de Patria în aceasta perioada (competenta Ministerului Justitiei). O parte din donatii catre Patria reprezinta un grad sporit de suspiciune, in special, din partea persoanelor care au donat sute de mii de lei fara a avea vre-un venit stabil sau donatiile depasindînd clar de zeci si sute de ori veniturile pentru perioada respectiva. Astfel, ipoteza neprobata precum ca acesti donatori sunt donatorii fictivi poate fi luata direct in calcul. Folosirea sumelor date considerabile din strainatate, de facto, in scopurile electorale sunt, de principiu, fara precedent.

Formatiunea condusa de R.Usatii nu este un partid politic în sensul adevarat al cuvintului. Vizibilitatea lui R.Usatii a fost construita pritr-un mix de: 1) transfer de imagine dinspre popstarurile rusesti, 2) limbaj populist speculativ invocînd masuri dure contra coruptionerilor guvernamentali cu mina de fier si 3) actiunile de caritate folosind resurselor financiare necontabilizate din Federatia Rusa. Lista electorala a formatiunii lui R.Usatii reprezinta un mix din fosti adepti radicali ai PCRM (Petrenco (legatura cu Antifa) si Petkov), fosti administartori ai institutiilor de stat în perioada PCRM (Vizant), persoane simpatizante ale administratiei lui Rogozin (Tuleantev) si alte persoane în mare parte necunoscute. Peste 60% din lista electorala constituie someri dar si pensionari din sistemul organelor de drept. Lista electorala a partidului Patria este in proportie de 90% nepartiinica si determinata direct doar de R.Usatii.

Probarea utilizarii banilor adusi din strainatate si nedeclarate in perioada formala de campania electorala nu este univoca. Probele disponibile public (a se vedea informatiile din aceasta Opinie – exista limitele impuse) identifica sume considerabile de bani (milioane) care pot fi atribuite utilizarii de R.Usatii si Patria în campania electorala de facto, insa legatura cauzala in sensul utilizarii acestora in perioada formala de campania electorala (13.10-30.11.2014) nu este, deocamdata, stabilita strict. Avocatii partidului Patria invoca o serie de argumente care ataca consistenta stabilirii legaturii cauzale doar pentru perioada de campanie electorala oficiala si nu pentru perioada precedenta. Curtea de Apel detine o marja de discretie pentru a evalua probele prezenate de catre partile în proces.

Sanctiunea de excludere din cursa electorala de principiu este conforma standardelor internationale. Sanctiunile nationale privind aplicarea masurilor de sanctionare pe motivul folosirii resurselor financiare considerabile din strainatate si a sumelor nedeclarate sunt, din perspectiva formala, compatibile cu standardele si practica internationala.  Cerintele procedurale pentru partile vizate de aplicarea sanctiunilor (procedurile judiciare si prejudiciare) sunt conforme practicilor internationale. Aplicarea în practica a garantiilor procedurale si evaluarea incadrarii faptelor invocabile necesita o diuscutie si analiza separata.

Investigatiile asupra folosirii surselor financiare din strainatate si suspiciunea utilizarii surselor nedeclarate in privinta R.Usatii sunt justificate nu doar de amploarea fenomenului dar si de riscurile iminente relevante.  Este evident ca lipsa reactiei din partea CEC, Politiei si a altor organe privind utilizarea resurselor financiare de provenienta straina a lui R.Usatii ar fi fost un act de mare neincredere in aceste institutii si ar constituie pe drept o frauda de inacИ›iune a institutiilor date. Opinia publica si societatea a denuntat si a exprimat ingrijorari sistematice privind acest fenomen, inclusiv îngrijorarile conexe de destabilizare a situatiei si a contextului regional, astfel lipsa reactiei din partea institutiilor date ar fi fost vazuta ca inactivitate dezaprobanta a institutiilor cu competentele directe in acest docmeniu. Prin urmare, actiunile institutiilor enuntate sunt perfect justificate si absolut necesare. Totodata, opinia publica în mod repetitiv a denuntat si alte cazuri de utilizare a resurselor nedeclarate in cadrul campaniei electorale. Atentia institutiilor enuntate privind aceste cazuri, desi de o amploare incomparabil mai mica (ca valoarea absoluta sau relativa) nu a fost pe masura din partea autoritatilor. Echidistanta actiunilor institutiilor administrative trebuie discutata in acest sens. In conditiile prioritizarii problemelor si riscurilor (problemele mai presante si mai importante atacate în primul rind) în developare, altfel vorbind discretia de actiune administrativa în fata probelor prezentate este, un factor de luat în consideratie. Influenta politica asupra determinarii prioritatilor institutiilor publice, dar nu si necesitatea investigatiei sistematice a cazului R.Usatii, este un argument valid.

 

 

Continuare in documentul pdf atasat mai jos

 

Share: