Opinia CReDO Şedinţa Cabinetului de Miniştri din 03.02.2016

Opinia CReDO Şedinţa Cabinetului de Miniştri din 03.02.2016

Opinia CReDO Şedinţa Cabinetului de Miniştri din 03.02.2016[EN]
Opinia CReDO Şedinţa Cabinetului de Miniştri din 03.02.2016[RO]
Opinia CReDO Şedinţa Cabinetului de Miniştri din 03.02.2016[RU]

 

 

Opinia CReDO Şedinţa Cabinetului de Miniştri din 03.02.2016

 

 

 

 

Experţii Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO) recomandă Guvernului să amâne mai multe subiecte incluse pe ordinea de zi a şedinţei de astăzi, 3 februarie. Motivul ar fi că informaţia nu este suficient de clară sau nu există argumentări fundamentate. Totodată, experţii consideră că pe agenda executivului trebuie incluse mai multe subiecte care facilitează dezvoltarea economică a Republicii Moldova, dar şi subiecte care să vizeze direct cetăţenii.

Directorul Centrului, Sergiu Ostaf, a declarat în cadrul unei conferinţe de presă la IPN că de pe ordinea de zi de astăzi, experţii CReDO au selectat cinci subiecte asupra cărora au realizat o analiză minuţioasă şi şi-au expus părerea. Astfel, aceştia salută chestiunea privind completarea Codului Penal, dar recomandă amânarea aprobării proiectului pentru că informaţia nu este suficient de clară. Membrii CReDO nu susţin aprobarea Avizului la proiectul pentru modificarea Legii privind regimul armelor şi muniţiilor cu destinaţie civilă pentru că, potrivit lor, nu sunt argumentări fundamentate, există riscuri pentru ordinea publică, dar şi ar avea un impact advers asupra bugetului. Totodată, experţii CReDO salută examinarea chestiunii cu privire la crearea şi funcţionarea ghişeului unic pentru eliberarea actelor în domeniul transportului rutier.

Referitor la proiectul Legii cu privire la moratoriu asupra controlului de stat, experţii CReDO susţin intenţia Guvernului, dar nu aprobă redacţia actuală a proiectului. „Acea intenţie care a fost anunţată, ni se pare dubioasă. S-a mers prea rapid şi a fost, practic, omisă şi nu a fost respectată transparenţa decizională. Ne întrebăm dacă ierarhia normelor şi competenţa administrativă este respectată, probabil de aceea această iniţiativă anunţată şi atât de rapid aplicată vine să fie întărită de un proiect de lege, altminteri eu cred că ar fi fost contestată”, a declarat Olga Bîtcă, coordonator de proiecte CReDO.

Totodată, Sergiu Ostaf a menţionat că în agenda Guvernului sunt prea puţine subiecte ce vizează dezvoltarea economică. „Nu am văzut pe ordinea de zi de astăzi subiecte care să propulseze creşterea economică. Din 21 de subiecte, doar cinci se referă la libertăţi antreprenoriale, libertatea de a desfăşura activităţi antreprenoriale şi comerciale şi nu toate aceste cinci chestiuni neapărat facilitează dezvoltarea sectorului comercial şi creşterea economică. Trei din aceste subiecte se referă la crearea condiţiilor mai bune de activitate. Acestea sunt mai degrabă măsuri de eliminare a constrângerilor”, a menţionat directorul Centrului.

De asemenea, directorul CReDO a menţionat că pe agenda Guvernului trebuie să fie incluse de fiecare dată subiecte care facilitează dezvoltarea economică a Republicii Moldova. Totodată, mai mult de jumătate din ordinea de zi a şedinţelor Guvernului trebuie să aibă în vizor cetăţenii. „În opinia noastră, şapte subiecte din 21 care vizează direct cetăţeanul este foarte puţin în momentul în care Guvernul doreşte să creeze impact şi beneficii pentru societate. Agenda ar trebui să fie construită astfel, încât mai mult de jumătate dintre subiecte să aibă în vizor direct beneficiarii. Distribuţia subiectelor este prea mult în favoarea eficientizării activităţii Guvernului”, a menţionat Sergiu Ostaf.

Raportul realizat de CReDO va fi transmis guvernanţilor. Asemenea analize vor fi efectuate asupra fiecărei agende a Guvernului. Potrivit autorilor, scopul este de a îmbunătăţi calitatea actului de guvernare şi de a exercita presiuni asupra Guvernului în ceea ce priveşte implementarea Programului de guvernare.

 

Extras opinia CREDO, versiune completa in documentul pdf anexat mai jos

Vă aducem la cunoştinţă opinia Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO) privind unele subiecte de pe ordinea de zi (OZ) a Cabinetului de Miniştri din 03.02.2016.

Mai jos, ne referim la chestiunile care, în opinia noastră, trebuie aduse la cunoştinţa Prim-ministrului pentru că au o importanţă. Opinia se compune din aspectele de realizare a programului de guvernare (secțiunea 1), concluzii și recomandări privind conţinut deciziilor (secțiunea 2) și  procedura de adoptare a deciziilor (secțiunea 3).

 

1) Relevanța deciziilor programului de guvernare 2016-18 și altor priorități

 

1.1 Efortul pentru implementarea reformelor

În OZ sunt incluse 21 de chestiuni. Din care:

5 chestiuni se referă la libertățile antreprenoriale - toate fiind la capitolul reglementării (nr.2, nr.8, nr.17, nr.20, nr.10) - acestea avînd ca beneficiar-recepționar sectorul antreprenorial

2 chestiuni se referă la drepturile sociale (nr.3, nr.6, nr.19) - acestea avînd ca beneficiar grupurile societale.

3 chestiuni cu privire la administrarea individuală a bunurilor fără impact de politici, fiind aspecte minore (nr.5, nr.7, nr.21) - acestea avînd ca beneficiar localitățile sau entitățile concrete.

4 chestiuni privind crearea facilităților reprezentanților misiunilor diplomatice (nr.12, nr.13, nr.14, nr.15), 2 chestiuni de facilitare în cooperarea agențiilor similare din alte țări (nr.11, nr.16), 1 chestiune privind eficientizarea activității administrației centrale (nr.4) - acestea avînd ca beneficiari administrația publică centrală.

 

 

Din totalul chestiunilor propuse 7 chestiuni au în vizor beneficiarii actorii societali și 10 eficiența și funcționalitatea administrației, celelalte avînd caracter individual sau minor.

Din totalul chestiunilor 4 (expuse în Tabelul de mai jos) reflectă în anumită măsură prioritățile Programului de Guvernare 2016-18 la capitolul dezvoltarea economică.

 

 Imagine: Tribuna.md

Share: