CReDO este Charlie la Ambasada Frantei

 

 

CReDO este Charlie la Ambasada Frantei 

 

Charlie are o semnificatie pentru RM. Aparent este un incident departe de noi, in realitate constituentele incidentului in meso si macro se regasesc vivid si in RM. O serie de incidente in care presa de tipar (pacat ca un ziar de caricatura un fel de "Chiparus" - in care creativitatea artistica se combina cu realitatea - ) a fost atacata de grupurile fundamentaliste si extremiste (Timpul, Europa Libera, activistii civici) sunt cunoscute. Atacurile fizice moderate dealtfel, nu si de ordin psihologic care au fost mai agresive.

Charlie este rezultatul contextului:
1) macro (1.1 fundamentalism religios islamist "sa nu fie confundat cu islamul ca religie" + 1.2 miscarile organizate extremist/teroriste (AlQauda, ISIS) + 1.3 atacul autoritarismului religious prin mercenarii asupra democratiei si libertatii de exprimare + 1.4 confruntare ideological prin care unele state incep folosi instrumentele asimetriuce de destabilizare) si
2) meso (2.1 ineficienta politicilor integrarii in societatea a grupurilor social vulnerabile + 2.2 tendintele de accentuare polarizarii dea lungul liniilor de divizare + 2.3 iresponsabilitatea politicienilor populisti si de extrema + 2.4 accentuarea elitismului in controlul resurselor societale).
3) Exista si contextul micro-individual al presupusilor teroristi, asa numita istorie vietii personale.

Cei doi atacatori (nativii francezi de 32-34 ani) anterior au fost implicati in organizarea (recrutarea) si participarea (mercenar militar) in mercenarie in Syria, unul din ei a si executat in Franta o sentinta penala de 3 ani pentru aceasta (1.Franta penal condamna mercenaria ca si alte tari europene, 2. Conventia ONU din 2001 condamna facilitarea si participarea la mercenarie), ambii au pastrat contactul activ si direct cu activitatea organizatiei teroriste si extremist deja pe teritoriul Frantei. Scopurile erau clare si previzibile.

Editorialul si jurnalistii Charlie (una din revistele de caricatura cunoscute din Franta [sunt si mai respectate], mai degraba la extrema limita a libertatii de exprimare [chiar anticlericalista] dar apreciate pentru abordarea intransigenta a manifestarilor extremiste, inclusiv fundamentalist religioase [islamiste, crestine], teroriste, coruptioniste, etc) au fost masacrati de rind cu 2 politisti in serviciu - actiunea fiind cu singe rece fara ezitare si cu o cruzime fatalista rational inexplicabila.

Din perspectiva morala avem: a) pe de o parte valorile democratiei (libertatea cuvintului, instrumentele pacifice si democratice de rezolvare a conflictelor in societate) si b) pe de alta parte valorile fundamentaliste (propaga intoleranta, agresiune, justifica superioritatea unei interpretari extremiste a religiei). Manipulatorii si beneficiarii oportunisti ai fundamentalismului propaga si recruteaza adeptii pentru a submina democratia, capitalizind pe vulnerabilitatile si ineficientele societatiilor si politicilor statului. Pericolele expansiunii fundamentalismilui militant si agresiv rezulta in unele cazuri in falimentarea constructiilor statale alta data au un rol de polarizare excesiva a societatii pentru satisfacerea intereselor politice din interior si din afara tarii.

 

Echivalentul din RM "a incidentului Charlie" - pot fi textele sau caricaturele care critica exponentul(ii) fundamentalismului religios ortodox din regiune care sustin si targeteaza asupra independentei teritoriale, democratiei in sensul folosirii actiunilor mercenare, teroriste, etc in numele "unitatii spiritual divine" - e cunoscut mesajul nu? Ar fi oare revista sau ziarul care ar caricatura fundamentalismul ortodox agresiv, militar, militant atacata de unii adepti ai curentului fundamentalist dat, unii chiar reveniti din mercenariatul "spiritual divin"? Dar cel mai important e, ce ar trebuie sa faca societatea in iminenta incidentelor similar odata ce suntem in contextual macro si meso discutat ?

Share: