Declarația opțiunile de angajare a sprijinului internațional în vederea recuperării activelor fraudate

Declarația  opțiunile de angajare a sprijinului internațional  în vederea recuperării activelor fraudate

Declarația opțiunile de angajare a sprijinului internațional în vederea recuperării activelor fraudate din sectorul bancar[EN]
Declarația opțiunile de angajare a sprijinului internațional în vederea recuperării activelor fraudate din sectorul bancar[RO]
Declarația opțiunile de angajare a sprijinului internațional în vederea recuperării activelor fraudate din sectorul bancar[RU]

 

 

 

Declarația

opțiunile de angajare a sprijinului internațional

în vederea recuperării activelor fraudate din sectorul bancar

 

 

 

Opinia publică din Republica Moldova nu este deocamdată informată despre existența alternativelor existente privind acordarea sprijinului internațional în realizarea recuperării activelor fraudate din sectorul bancar. Deși în practica internațională există mai multe modalități de realizare, însă în societatea noastră se cunoaște doar o singură opțiune  - de contractare a unei companii private de către BNM/Guvern. Considerăm că opinia publică și factorul decizional trebuie să cunoască și să ia în considerație și alte opțiuni alternative existente pentru a recupera activele fraudate și a responsabiliza persoanele implicate.

Sunt discutate 2 paradigme în realizarea sprijinului internațional privind investigarea activelor fraudate, anume: prin contractarea agenției private Kroll și  prin contractarea entităților internaționale specializate BIG sau StAR[1], adică: (A) BNM/Guvern + Kroll și B) BIG/StARR+Instituțiile specializate de drept. În prima paradigmă (A) avem interesul creditorilor de a recupera activele îndatorate. În a două paradigmă (B) avem interesul de recuperare al activelor fraudate și responsabilizarea persoanelor implicate. Optica acestor două paradigme este diferită, prin urmare și rezultatele finale pot fi diferite.

Există argumente (analiza anexată)[2] precum că din perspectiva practică abordarea cu participarea BIG sau StARR este aparent superioară abordării cu participarea Kroll (agenția privată) la capitolele: a) calitatea de cooperare necesare în desfășurarea strategiilor penale și civile în funcție de caz, b) preţul serviciilor, şi c) transferul de capacităţi către autoritățile naționale.

Considerăm că autoritățile publice (Parlamentul, Guvernul, BNM, Procuratura, CNA, Ministerul Justiției, Ministerul Finanțelor) trebuie să examineze în substanță toate alternativele existente pertinente pentru a lua o decizie mai informată și calitativă.

 
imagine infotag

[1] BIG= Basel Institute on Governance, StAR= The Stolen Asset Recovery Initiative (StAR), Banca Mondială, UNODC

[2] Centrul de Resurse pentru Drepturile Omului (CReDO). Opinia privind recuperare a activelor bancare fraudate şi opţiuni de sprijin internaţional, http://www.credo.md/pageview?id=494

 

Share: