Practica angajării răspunderii Guvernului în fața Parlamentului

Practica angajării răspunderii Guvernului în fața Parlamentului

Practica angajarii raspunderii Guvernului in fata Parlamentului contravine principilui separarii puterilor in stat si submineaza statul de drept[EN]
gergerg[EN]
Practica angajarii raspunderii Guvernului in fata Parlamentului contravine principilui separarii puterilor in stat si submineaza statul de drept[RO]
grege[RO]
Practica angajarii raspunderii Guvernului in fata Parlamentului contravine principilui separarii puterilor in stat si submineaza statul de drept[RU]
gregre[RU]

Practica angajării răspunderii Guvernului în fața Parlamentului
contravine principiului separării puterilor în stat și subminează statul de drept

 

Practica angajării răspunderii Guvernului în faţa Parlamentului este în esenţă în contradicţie cu principiile fundamentale ale statului de drept. Prin asumarea răspunderii de către Guvern în raport cu 22 de legi în ultima perioadă s-a abuzat foarte mult de această procedură, încălcându-se principiul separaţiei puterilor în stat. Constatarea a fost făcută de către directorul Centrului de Resurse pentru Drepturile Omului, Sergiu Ostaf, în baza unui raport al organizaţiei.

Într-o conferinţă de presă la IPN, Sergiu Ostaf a comunicat că din 90 de state democratice doar în 4 există prevederea legislativă care permite asumarea răspunderii de către executiv. Este vorba de Republica Moldova, România, Franţa şi Italia. Cu excepţia Moldovei, în celelalte 3 state legislaţia prevede criterii foarte clare când se poate recurge la asumarea răspunderii. În Franţa, de exemplu, doar 2 legi pot fi adoptate prin asumarea răspunderii de către executiv pe parcursul unei legislaturi. În România se cere ca iniţial să se încerce adoptarea legii prin procedură obişnuită, dar dacă nu se reuşeşte, iar proiectul de lege este important, atunci se poate recurge la asumarea răspunderii de către executiv. În Italia se solicită ca Parlamentul să-şi dea acordul pentru ca executivul să-şi asume răspunderea pentru anumite proiecte de legi.

Olga Bîtcă, expert CReDO şi preşedintele Alianţei Anticorupţie, a specificat că asumarea răspunderii de către Guvern asupra legilor cu referire la bugete este admisă şi în alte state, dar este limitată calitativ şi cantitativ. Pentru a nu paraliza activitatea instituţiilor de stat, în alte ţări se permite adoptarea prin asumarea răspunderii a unui singur proiect de lege cu referire la buget, nu pentru toate, aşa cum a fost în Moldova, unde s-a încălat total şi principiul transparenţei.

CReDO recomandă legislativului să modifice Constituţia în ceea ce priveşte asumarea răspunderii executivului faţă de anumite proiecte de legi. Această practică, potrivit organizaţiei, ar trebui limitată asupra unei singure legi pe perioada unei legislaturi. Curţii Constituţionale, care a fost sesizată în raport cu asumarea răspunderii de către Guvern asupra legilor cu privire la bugete, i se recomandă să studieze practica europeană în astfel de cazuri.

Bugetul de stat, bugetul asigurărilor sociale şi cel al fondurilor medicale, dar şi proiectul de lege din care reiese politica bugetar-fiscală pentru acest an au fost adoptate prin angajarea răspunderii Guvernului, adică fără votul Parlamentului. Preşedintele ţării, Nicolae Timofti, a promulgat pachetul de legi.

 

 

 

 

 

Share: